Mistä mahtaa löytyä ohjeita 1930-luvun puulelujen tekoon? Olisin kiinnostunut mm. lasten puisen pikkuauton teko-ohjeista, samoin esimerkiksi puuhevosen…

Kysytty

Mistä mahtaa löytyä ohjeita 1930-luvun puulelujen tekoon? Olisin kiinnostunut mm. lasten puisen pikkuauton teko-ohjeista, samoin esimerkiksi puuhevosen ohjeista.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Nimenomaan 30-luvusta osaa sanoa, mutta puulelujen tekoon löytyy kyllä ohjeita. Autoja ja/tai hevosia löytyy ainakin seuraavista kirjoista:

Kuokkanen Esko, Vaarin lelukirja. WSOY 2008
Mårtensson Hans, Nikkaroimme lapsille. Otava 1984
Skarman Erik, Nikkaroi puuleluja. Mäkelä 2001

Näitä kirjoja löytyy useista kirjastoista, osoitteesta www.helmet.fi voi tarkistaa hyllytilanteen.

Pasilan kirjastossa on myös englanninkielinen
Horwood Roger, Wooden toys : over twenty easy-to-make toys. NH 1993.

ja Pasilan kirjaston varastossa
Laurila Jaakko, Leikkikalupiirustuksia : etupäässä kansakoulujen käsityönopetusta varten.
WSOY 1912
Parviainen L., Uusia veistotyöpiirustuksia 2. WSOY 1958.

Oppaita muiden puulelujen valmistukseen:
Asunta Markku, Pajupillista pikisirkkaan : 52 perinteistä puulelua sanoin ja kuvin. Atena 1999.
Colliander Hans – Aittomäki Riitta, Liikkuvat lelut : perinteisiä puuleluja. Tammi 1998.