Mistä maasta on lähtöisin idea, että opettajat työskentelevät tiiviisti yhdessä, joita Ruotsissa kutsutaan "lärarlag" tai "arbetslag" nimellä? Suomessa ei…

Kysytty

Mistä maasta on lähtöisin idea, että opettajat työskentelevät tiiviisti yhdessä, joita Ruotsissa kutsutaan "lärarlag" tai "arbetslag" nimellä? Suomessa ei tietääkseni vielä tähän olla menty, onneksi. Näissä opettajat suunnittelevat yhdessä ja työ ei ole enää millään lailla itsenäistä. Tämä tuli mieleeni nyt , kun nyt on keskusteltu pajon päiväkodeista ja mistä malli näihin on saatu.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksen Finsk-svensk utbildningsordlistan
(http://kaino.kotus.fi/www/ordlistor/utbildningsordlista_05.html) mukaan lärarlag on suomeksi opettajatiimi.

Opettajatiimi-periaatteella tunnutaan suomalaisissakin kouluissa työskenneltävän. Mikko Takalan "Uus-opettajuus" ja innovatiivinen tiimikoulu -kirjassa puhutaan vanhasta, oppikoulun aikaisesta kateederiopetuksesta, yksintekemisestä. Tämä uusi tiimimäinen työskentelytapa kuuluu opettajan uuteen työkulttuuriin (s. 73).

Tiimityöskentelystähän puhutaan monilla muillakin työelämän aloilla. Sitä, mistä maasta malli on lähtöisin, taitaa olla mahdoton selvittää. Todennäköisesti se on syntynyt samoihin aikoihin useassa maassa.