Mistä löytyy vanha tarina, joka etenee tähän tyyliin: Oli rikas mies, rikas mies ja viisas mies. Toinen oli hänellä töissä ja sai palkaksi kanan. Oli rikas…

Kysytty

Mistä löytyy vanha tarina, joka etenee tähän tyyliin:
Oli rikas mies, rikas mies ja viisas mies. Toinen oli hänellä töissä ja sai palkaksi kanan. Oli rikas mies, rikas mies ja viisas mies... Samaa lorua jatketaan ja palkaksi tulee aina joku eläin. Lopulta työntekijällä on eläimiä iso lauma, melkeimpä koko karja, mitä rikkaalla miehellä oli.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tämä on todennäköisesti Kantelettaren kansanruno. Kantelettaren runot ovat myös verkkojulkaisuna, kysytty loru on n:o 237: Palvelin minä rikasta miestä, ks. http://schulers.com/books/el/k/Kanteletar/Kanteletar57.htm

Runosta on useita erilaisia versioita, mm. lastenlaulukirjassa, joka sisältää myös CD:n on muunnelma runosta:
Kiekkumaralla: kansanlauluja lapsille, runo: Tiu vou vou, s.24-25.