Mistä löytyy tutkimustietoa poliisin arvoista?

Kysytty

Mistä löytyy tutkimustietoa poliisin arvoista?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tutkimuskirjallisuutta kannattaa etsiä Suomen korkeakoulujen ja yliopistojen yhteisestä Linda-tietokannasta. Tietokantaa voi käyttää vain kirjastoissa. Voit pyytää haun tekemisessä kirjastohenkilökunnan apua.

Yhdistelmähaussa voit käyttää hakusanoina "poliisi" ja "arvot", "moraali", "ammattietiikka". Arvot-sanan ohella kannattaa käyttää näitä muitakin hakusanoja, sillä muuten tulosjoukko jää aika pieneksi. Haun voi kohdistaa asiasanoihin (hakutyypiksi siis valitaan asiasana). Voit kirjoittaa ylimpään hakuruutuun "poliisi" (hakusanat kirjoitetaan ilman lainausmerkkejä) ja alempaan peräkkäin sanat "arvot", "moraali" ja "ammattietiikka". Valitse tämän ruudun kohdalla pudotusvalikosta "jokin sanoista = OR". Klikkaa hae. Tuloslistan voi lajitella esim. "uusimmat ensin".

Tuloslistalla ovat mm. seuraavat:

Hiltunen, Marja:
Poliisihenkilöstön työhyvinvointi
(opinnäyte, Kuopion yliopisto, 2001)

Luukela, Esko:
Poliisitoiminta ja moraali
(opinnäyte, Lapin yliopisto, 2001)

Ranta-Heikkonen, Tiina:
Oikeuskasvatus : taustat ja tekijät
(opinnäyte, Helsingin yliopisto, 1997)

Muita kuin opinnäytteitä ovat:

Etiikka ja poliisin työ / Erkki Ellonen ... [et al.]
Espoo : Poliisiammattikorkeakoulu : 2000

Kleinig, John:
The ethics of policing.
Cambridge : Cambridge University Press, 1996

Sisäasiainministeriö. Poliisiosasto :
Poliisin taloudellisia sidonnaisuuksia selvittäneen työryhmän mietintö.
Helsinki : Sisäasiainministeriö, 1998

Kirjojen saatavuuden voi selvittää omassa kirjastossa. Niitä voi myös pyytää kaukolainaksi muualta Suomesta.

Kirjojen ohella tarkistin myös, mitä aiheesta löytyisi lehtiartikkeleina. Arto-tietokannasta löytyivät seuraavat artikkeliviitteet:

Heikkinen, Pekka:
Poliisin pehmeät arvot -seminaari Ähtärissä
1 ja 2
Poliisi ja oikeus
1998 : 10, s. 16-19
1998 : 11, s. 25-27

Niskasaari, Mikko:
Poliisit ja tuomarit laittomilla poluilla
Ydin : rauhanpoliittinen aikakauslehti
1998 : 5, s. 16-18

Meriläinen, Rosa:
Rikos, jossa uhri onkin syyllinen : poliisioppilaat tutkivat suhtautumista raiskauksiin
Aviisi : tamperelainen opiskelijalehti
1997 : 7, s. 4