Mistä löytyy tietoa Suomen voimisteluhistoriasta?

Kysytty

Mistä löytyy tietoa Suomen voimisteluhistoriasta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomalaisen voimistelun historiaa on käsitelty ainakin seuraavissa julkaisuissa:

- Urheilumme kasvot; osa 4 (1973)
Kirjassa on esitelty suomalaisia voimistelijoita ja lisäksi siinä on Erkki Saarisen kirjoittama laaja artikkeli voimistelun historiasta.

- Huippu-urheilun maailma; osa 3 (1979)
Voimiselusta kertovassa artikkelissa kerrotaan lähinnä suomalaisesta voimistelijasta Heikki Savolaisesta ja sivutaan yleisesti voimistelun historiaa.

- Halila, Aimo: Suomen voimistelu- ja urheiluliitto SVUL 1900-1960 (1960)

- Jyväskylän naisvoimistelijat 80-vuotta: 1917-1997

Suomen voimistelu- ja liikuntaseurojen sivuilta http://www.svoli.fi/ löytyy myös lyhyt historiikki erityisesti naisliikunnasta ja SVoLi:n historiasta.

Lisää materiaalia voisi etsiä esimerkiksi Jyväskylän yliopiston kirjaston ja muiden yliopistokirjastojen aineistosta.

Tietoa suomalaisen voimistelun historiasta voisi tiedustella tarpeen mukaan myös Suomen Urheilukirjastosta joka hankkii ja välittää urheilutietoa kaikille sitä tarvitseville.
http://www.urheilumuseo.fi/Urheilukirjasto/