Mistä löytyy tietoa koelentäjä Erkki Itävuoresta (1911-2004).

Kysytty

Mistä löytyy tietoa koelentäjä Erkki Itävuoresta (1911-2004).

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomen kansallisbibliografian mukaan Itävuoresta ei löydy elämäkerta- tai muistelmateosta.

Itävuoresta löytyy henkilötietoja kadettimatrikkeleista (esim. Kadettiupseerit 1920-1970 ja Kadettiupseerit 1920-2010), joissa kerrotaan muun muassa Itävuoren upseeriurasta, sotavuosista sekä kunniamerkeistä. Harrastuksiksi mainitaan "palloilu ja purjehdus".

Lisätiedoissa mainitsemassanne Helsingin Sanomien muistokirjoituksessa tuodaan esiin Itävuoren ero Ilmavoimien palveluksesta vuonna 1950. Ilmavoimien koelentotoiminnasta on kirjoitettu useampia historiateoksia, joissa epäilemättä sivutaan myös Itävuorta.

Esimerkiksi:

Laukkanen, Jyrki: Koelentäminen ilmavoimissa : 1918-1957. Tampere : Apali 2011.

Lentovarikon historia 1918-2000. Tampere : Apali 2003.

Juhola, Aimo E.: Koelentotoiminta Suomessa sotavuosina 1939-1945 : yleiskatsaus. 1983.

Karhunen, Joppe: Kotkia kuolinsyöksyissä : suomalaiset koelentäjät sodan ja rauhan taivaalla. Helsinki: Otava, 1968.

Verkosta löytyy myös yksittäisiä artikkeleita, joissa Itävuori mainitaan, esimerkiksi:

"Nautinnon hetkiä", Seura-lehti 2013.

"VL Myrskyn prototyyppi".

Itävuoren upseeriuran jälkeisestä elämästä voi löytyä lisätietoja esimerkiksi Vaasan kauppakamarin historiasta.

Ystävällisin terveisin,

Maanpuolustuskorkeakoulun kirjasto