Mistä löytyy tietoa alkoholin käytöstä ruoanvalmistuksessa?

Kysytty

Mistä löytyy tietoa alkoholin käytöstä ruoanvalmistuksessa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Aiheesta voi hakea kirjallisuutta esim. hakusanoilla "alkoholi, alkoholijuomat, ruokaohjeet, ruoanvalmistus, viinit, alkoholikulttuuri". Kuopion kaupunginkirjaston aineistotietokanta löytyy osoitteesta www.kuopio.fi/kirjasto (Verkkokirjasto Salli). Hakusana kirjoitetaan tarkennetun haun asiasanakenttään, termejä voi yhdistää ja-sanalla (esim. "alkoholi ja ruoanvalmistus").

Alkoholin käytöstä ruoanvalmistuksessa löytyy tietoa mm. seuraavista kirjoista: Berens, Christer: Ruokaa ja viiniä; Bon appétit: alkoholijuomat ruoanvalmistuksessa; Karjalainen, Yrjö: Portviini; Kemppainen, Jouni K.: Puolikuiva siiderikirja; Sinivirta, Jukka: Elämäniloa ja samppanjaa; Töringe, Sanna: Liköörikirja: makuja luonnosta ja puutarhasta.

Alkoholikulttuurista Suomessa ja muualla kertovat mm. seuraavat kirjat: Alkoholin vuosisata: suomalaisten alkoholiolojen vaiheita 1900-luvulla; Herkullista historiaa: kulttuurisia makupaloja Italian keittiöistä kautta aikain; Hyvärinen, Hese: A survival guide to Finnish cuisine: for businesspeople; Mäntylä, Ilkka: Viinissä totuus: viinin historia Suomessa; Schivelbusch, Wolfgang: Nautintoaineiden kulttuurihistoria; Tikkanen, Unto: Viinin ja oluen lähteillä; Turunen, Ari: Humalan henki, eli, Juomatapojen tarina.

Aiheesta löytyi lehtitietokanta Aleksista joitakin lehtiartikkeliviitteitä. Aiheesta on kirjoitettu seuraavissa lehdissä: Tiede, 2006, nro 1, s. 59; Metsästys ja kalastus, 2004, nro 12, s. 32-37; Aromi, 2003, nro 8, s. 32-37.