Mistä löytyy kohta SAATAVILLA heti?Koska todella turhauttavaa etsiä teoksia ja huomata että teos on varattu.Sen saatavilla tulisi olla hyvin näkyvällä paikalla…

Kysytty

Mistä löytyy kohta SAATAVILLA heti?Koska todella turhauttavaa etsiä teoksia ja huomata että teos on varattu.Sen saatavilla tulisi olla hyvin näkyvällä paikalla esillä

Vastaus

Vastattu

Hei,

Oletettavasti kysymyksesi koskee eKirjasto-palvelua, https://ekirjasto.kirjastot.fi/.

Saatavuuden tarkistaminen jo hakutuloslistauksessa on ymmärrettävästi toivottu toiminto. Valitettavasti sitä ei ole tällä hetkellä mahdollista toteuttaa eKirjastoon.

eKirjastohan kokoaa tiedot usean eri kirjaston e-aineistoista. Tällä hetkellä kirjastot hankkivat esimerkiksi e-kirjoja ja äänikirjoja kolmelta eri palveluntarjoajalta, ja kirjastoilla on hieman eri periaatteita, joiden mukaisesti aineistoa hankitaan.

Käytännössä saatavuuden tarkistaminen tarkoittaisi, että ekirjasto lähettäisi kyselyn reaaliajassa kaikkiin käytössä oleviin palveluihin. Tämä olisi eKirjaston toiminnan kannalta niin raskas toiminto, että se hidastaisi palvelua tuntuvasti.

Kirjastojen e-aineistojen suhteen tehdään kuitenkin koko ajan kehitystyötä ja mietitään ratkaisuja, joilla saataisiin asiakkaille mahdollisimman toimiva kokonaisuus.