Mistä löytyisivät kaikki sotakirjat ja sotahistoriakirjoista listaa, kaikki siis, mitä Suomessa on?

Kysytty

Moi. Mistä löytyisivät kaikki sotakirjat ja sotahistoriakirjoista listaa, kaikki siis, mitä Suomessa on?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ihan kaikista sotakirjoista tai sotahistoriaa käsittelevistä kirjoista ei varmasti ole täydellistä listaa. Melko hyvän kuvan Helmet-kirjastojen sotakirjavalikoimista saa kuitenkin perinteisen Helmet-haun tarkennetulla haulla osoitteessa https://luettelo.helmet.fi/search*fin/X, kun etsii asiasanalla (valitse pudotusvalikosta ”Asiasana”) ”sotakirjallisuus”, valitsee kohdasta ”Kokoelma” vaihtoehdon ”Kaunokirjallisuus”, rajaa aineiston kirjoihin ja valitsee halutun kielen, esimerkiksi suomen, jos halutaan suomenkielisiä sotakirjoja. Silloin tulee pitkä lista Helmet-kirjastojen sotakirjavalikoimista.

Vastaavasti sotahistoriasta saa listauksen asiasanalla ”sotahistoria” sekä rajaamalla kokoelman tietokirjallisuuteen. Hakusanayhdistelmä ”sota” ja ”historia” saattaa myös tuottaa tuloksia.

Helmetissä ei ole välttämättä ihan kaikkia sotakirjoja, ja toisaalta vanhimmissa ei ole ehkä aina sopivia asiasanoja, jotta ne löytyisivät haulla. Kirjasampo osoitteessa http://www.kirjasampo.fi saattaa olla joiltakin osin kattavampi. Hakusanalla ”sotakirjallisuus” saa sieltä esiin sotakirjoja.

3 ääntä

Kommentit

Kaikki suomenkielinen ja Suomea koskeva aineisto pitäisi löytyä Kansalliskirjastosta, tietokanta fennica.linneanet.fi
Paitsi että sieltä saattaa puuttua suuri osa ns. omakustanteita.
Etsintä samaan tapaan kuten Helmetissä. Fennica ei lainaa, mutta teokset ovat luettavissa lukusalissa. Vastaavasti vapaakappalekirjastoista pitäisi löytyä sellaisina vapaakappalekirjastoille toimitetut kirjat, tietokanta esim. melinda.kansalliskirjasto.fi

Ellet asu pääkaupunkiseudulla, saatat löytää melindasta lähempänä olevan vapaakappalekirjaston. Etsintä kuten Helmet.

Jonkin verran kysymääsi kirjallisuutta löytyy Maanpuolustuskorkeakoulun kirjastosta, kirjastoluettelo netissä nimellä Taisto, tietokanta on vaillinaisesti asiasanoitettu. Etsintä kuten Helmet.
taisto.linneanet.fi

Valitettavasti kyseisestä kirjastosta on kuitenkin viime vuosina poistettu alan kirjallisuutta, joten sitä kaikkea, mitä siellä ennen oli, ei ole enää saatavilla. Osan saatat ehkä tavoittaa Kuopiosta, Varastokirjastosta, etsi samaan tapaan kuin Helmetistä.
Varastokirjaston aineisto on osittain täysin asiasanoittamatonta, joten ei välttämättä löydy, ellet tiedä tekijää tai kirjan nimeä.
vaari.linneanet.fi.
Varastokirjastossa ei ole asiakaspalvelua, mutta se kaukolainaa aineistoa toisiin kirjastoihin.

Voit myös tehdä hakuja kirjastojen monihakujärjestelmästä nimeltä Frank, jolloin saatat löytää edellä mainittuja ja lisäksi joidenkin erikoisempien kirjastojen luetteloihin merkittyjä teoksia. Pyydä kirjastohenkilökuntaa auttamaan, ellet itse selviydy.

Hei, minulta löytyisi ainakin harvinainen kirja: Voitto euroopan kunniaksi.