Mistä löytyisi tutkittua tietoa parisuhteesta ja avioliitosta? Olemme saaneet käsiimme mm. Mirja Tolkki-Nikkosen yli 10 vuotta sitten tehdyn tutkimuksen, Veera…

Kysytty

Mistä löytyisi tutkittua tietoa parisuhteesta ja avioliitosta? Olemme saaneet käsiimme mm. Mirja Tolkki-Nikkosen yli 10 vuotta sitten tehdyn tutkimuksen, Veera Reunan perhebarometrin 1997 sekä
joitakin Riitta Jallinojan ja Kaarina Määtän tutkimuksia. Tutkittua tietoa tarvitsisimme parisuhteen muodostumisesta, kehittymisestä ja muuttumista eri elämän vaiheiden myötä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysymyksenne on aika laaja ja ilmeisesti olette jo perehtyneet kirjastostamme (aineistotietokanta http://www.ouka.fi/kirjasto/intro/index.html ) löytyvään aineistoon. Asiasanalla parisuhde löytyy noin parisataa viitettä.

Suomen kansallisbibliografiasta (asiakkaidemme käytössä käsikirjastossa) muutamia esimerkkejä:
-Näkökulmia perheeseen /Jukka Antikainen, Marja-Leena Haataja, Merja Korhonen (toim.): Jyväskylä : Gummerus, (Raportteja/Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus), 1994.
- Parempi avioliitto. Hki : Helsingin NMKY. Osa 1: Avioliittoleiri Pieksämäellä 13.-20.7.1996. (565 s) 1996. Osa 2 Avioliittotyön jatkoseminaarit (348 s.) 1999
- Ritamies, Marketta: Ensimmäiset parisuhteet: Hki : Väestöntutkimuslaitos, 1996
- Rytkönen, Outi: Laadukas parisuhde, onnea ja vuorovaikutusta. Jyväskylä : Jyväskylän yliopisto, 1999.
Kirjojen saatavuus meiltä selviää em. aineistotietokannasta. Saatavuus Oulun yliopistosta aineistotietokannasta http://herkules.oulu.fi/cgi-bin/hyperlib/www.exp?32199 .

Netistä löytyi muutamia elektronisena aineistona julkaistuja tutkimuksia. Osoitteesta http://docuweb.jyu.fi/scripts/webmain.dll voitte katsoa asiasanalla parisuhde. Sieltä oli luettavissa esim. Hautsalo, Kaarina: Parisuhteen laatu ja siihen yhteydessä olevat tekijät.

Esimerkkejä opinnäytetöistä:
- Mäntyaho, Anne: Perheasiain neuvottelukeskuksen asiakkaiden parisuhde ja sen muutos parisuhdeneuvottelujen aikana. Joensuun yliopisto, Pro gradu -työ, 1999.
- Niemelä, Seppo: Aviopuolisoiden suhde ennen ja jälkeen avioliittokoulutuksen. Kasvatustieteen lisensiaattitutkimus, Tampereen yliopisto, 1995. Opinnäytetöitä voi pyytää kaukolainaksi.

Uusi paljon puhuttu kirja: Veijola, Soile: Voiko naista rakastaa : avion ja eron karuselli, 2001.