Mistä löytyisi tietoja: Pyhä Maura? Tämä Pyhä Maura on kirjassa: Suomalaisia Legendoja, toimittanut Martti Haavio, kustantaja Kuvataide Helsinki, Oy Tilgmann…

Kysytty

Mistä löytyisi tietoja: Pyhä Maura? Tämä Pyhä Maura on kirjassa: Suomalaisia Legendoja, toimittanut Martti Haavio, kustantaja Kuvataide Helsinki, Oy Tilgmann AB Kirja- ja kivipaino Helsinki 1949. Olen hakenut Internetistä, mutta mikään niistä pyhimyksistä ei sovi runoon sivulla 251: Pyhä Maura: Mauranen tyrän emonen, istuu sinisen sillan päässä. Kun näät tyrän tulevan, rosahuta rautojasi, kolahuta koukkujasi! Mikä tyrä on kysymyksessä ja minkälaiset ovat Mauran raudat? Luulisin, etta hän on kreikkalaskatolinen pyhimys. Valitettavasti asun Uudessa Seelannissa, joten en voi itse hakea kirjastoista.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomalainen nimikirja (Otava 1984) kertoo Maurasta näin: "Maura on karjalainen naisennimi, joka vastaa venäjän nimeä Mavra. Maura on johdos venäjän Mavr-nimestä, alkuaan kreikan Mauros, jonka merkitys on epäselvä. On esitetty tulkinta 'musta', mutta nimeä on selitetty myös teonsanan 'pimentää' pohjalta. Ortodoksikirkko kunnioittaa maura-nimistä egyptiläistä naismarttyyria ja pyhittäjää, joka perusti luostarin Konstantinopoliin 400-luvulla. Karjalaisten sukunimien Mauranen, Mauronen pohjalla ovat etunimen muodot Maura ja Mauroi".

Pyhästä Maurasta oli vaikea löytää tietoja. Martti Haavion kirjassa Suomalainen mytologia (WSOY 1967) on katkelma sivulla 446. "Karjalassa, jossa ennen - ja vielä toisen maailmasodan kynnyksellä- soivat tsasounain kellot, jossa oobrazat ottivat vastaan jokapäiväiset kumarrukset ja ristinmerkit "pyhästä peränurkastaan" eli "jumalanurkastaan", rukoiltiin Jumalan emoa "pesemään, puhdistamaan ja päästämään" ja Spoassua "viallista voitelemaan", Pyhää Petriä antamaan kaloja........Pyhää Mauraa eli inkeriläisittäin Maurosta parantamaan tyrää." Viitteenä on Martti Haavion kirjoitus "Tuulen nosto". Kotiseutu 1935, s.206-207.

Internetistä löytyy tosiaan paljonkin viitteitä hakusanalla St. Maura tai St. Mavra. Esimerkiksi osoitteessa http://saints.catholic.org/saints/maura1.html kerrotaan Maurasta:"A virgin martyr who suffered in Constantinople in some unknown year. An island was named in her honor in the Ionian Sea".
Mikä on monien St. Maurojen suhde karjalaisten uskomuksiin selviää parhaiten kysymällä Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran kirjastosta http://www.finlit.fi/kirjasto/ .Tietopalvelulomake on osoitteessa http://www.finlit.fi/kirjasto/lomake/tietop.htm