Mistä löytyisi tietoa Turun kunnankirjurikursseista? Esim. miten pitkästä koulutuksesta oli kyse 1930-luvulla.

Kysytty

Mistä löytyisi tietoa Turun kunnankirjurikursseista? Esim. miten pitkästä koulutuksesta oli kyse 1930-luvulla.

Vastaus

Vastattu

Ahkerasti ajan lehdissä ilmoitelleen "T:ri Väntin" Turun kunnankirjurikurssin kesto on ilmoituksista päätellen ollut muutamia viikkoja: esimerkiksi vuoden 1938 jälkipuoliskolla uusia kursseja ilmoitettiin alkavaksi noin kuuden viikon välein (28.7., 12.9., 24.10. ja 5.12.). Väntti oli kurssin ainoa opettaja.

Pitkin 30-lukua lehdissä julkaistiin "tohtori Väntin" koulutusta kritisoivia ja sen tarkoituksen kyseenalaistavia kirjoituksia. Maalaiskuntien liiton näkemyksen mukaan "johtaja" Väntillä ei ollut pätevyyttä antaa kunnallisalan koulutusta. Liitto ilmoitti omana näkemyksenään, "etteivät Väntin kurssit vastaa sitä tarkoitusta, mihin niillä yritetään pyrkiä, eikä niin ollen voida myöskään Väntin kurssin käyneille myöntää minkäänlaista pätevyyttä paikkoja täytettäessä".

Vuonna 1930 Turun kunnankirjurikurssin kurssimaksu oli 750 mk, myöhemmin 1000-1500 mk. Väntin kriitikot kiinnittivät huomiota myös siihen, että kurssille hakijoille ei asetettu juuri minkäänlaisia pääsyvaatimuksia.

Gustaf Adolf Väntti oli entinen Salmin kunnankirjuri, joka oli sanoutunut irti tehtävästään heinäkuussa 1928 ilmeisesti tileihin liittyvien epäselvyyksien vuoksi. Elokuussa hän haki Kotkan kaupunginkamreerin virkaa, muttei tullut valituksi. Maksullisen kunnankirjurikurssitoimintansa hän aloitti pian tämän jälkeen. Tämä ei ollut ensimmäinen kerta, kun Väntti esiintyi kurssinjärjestäjänä: jo vuodelta 1904 löytyy hänen jättämiään ilmoituksia kirjanpitokursseista. Vuonna 1905 Väntti oli yksi 77:stä Kuopion kauppakouluun hyväksytystä pyrkijästä. Välivuosina ennen virkasuhdettaan Salmin kunnassa hän työskenteli ainakin konttoristina ja Savonlinnan puutavara oy:n prokuristina.

Virallisia ja maksuttomia kunnankirjurikursseja järjesti vuosittain Maalaiskuntien liitto. Pääsyvaatimuksina kaksi ja puoli kuukautta kestäneille kursseille oli keskikoulun tai kauppakoulun oppimäärä ja vähintään puolen vuoden harjoittelu jossakin maalaiskunnan toimistossa.

Lähteet:
https://digi.kansalliskirjasto.fi/sanomalehti/binding/1764064?page=1
https://digi.kansalliskirjasto.fi/aikakausi/binding/893791?page=14

sanoma- ja aikakauslehtiä vuosilta 1904-38