Mistä löytyisi tietoa Maiju Lassilan lapsuudesta tai nuoruudesta? Tai syistä miksi hänellä oli niin paljon peitenimiä ja nimimerkkejä?

Kysytty

Mistä löytyisi tietoa Maiju Lassilan lapsuudesta tai nuoruudesta? Tai syistä miksi hänellä oli niin paljon peitenimiä ja nimimerkkejä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Maiju Lassila eli Algot Untola oli monitahoinen persoonallisuus, josta kirjallisuudentutkijatkaan eivät ole päässeet yksimielisyyteen. Leo Lindstenin kirjoittamassa elämäkerrassa Maiju Lassila, legenda jo eläessään (ilm. vuonna 1977) kerrotaan hänen lapsuudestaan ja nuoruudestaan (sivut 36-54). Kirjassa valotetaan Lassilan persoonallisuutta ja mm. motiiveihin kirjailijanimen muuttamiseen Lassilaksi viitataan sivulla 144. Myös Elsa Erhon tutkimuksessa Maiju Lassila kerrotaan jonkin verran kirjailijan lapsuudesta ja nuoruudesta. Kauko Kämäräisen teoksessa Intohimon ihmisiä kirjoittaja hyödyntää käsialantutkimusta yrittäessään ymmärtää Maiju Lassilan persoonallisuutta. Hänen mukaansa Untola halusi, ettei hänestä tiedettäisi mitään ja teki kaikkensa välttyäkseen tunnetuksi tulemiselta ja julkisuudelta.

ARTO -tietokannasta löytyi lisäksi kolme Maiju Lassilan salanimiä valaisevaa artikkelia:

Ojala, Aatos: Irmari Rantamalasta Maiju Lassilaksi : ideologinen muodonvaihdos
Parnasso 9(1959) : 5, s. 198-204.

Kurikka, Kaisa: Monena tilanteen mukaan
Julkaisussa: Lassila, Maiju: Tulitikkuja lainaamassa : kertomus.
Helsinki : Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, 2001 Suomalaisen kirjallisuuden klassikoita). - ISBN
951-746-238-7, s. VII-XIX.

Kurikka, Kaisa: Tekijyyttä lainaamassa : Algot Untola ja tekijyys taktiikkana
Julkaisussa: Kirjallisuudentutkijain seuran vuosikirja.
Helsinki :Suomalaisen kirjallisuuden seura. - ISSN 0355-0176. 56(2003), s. 151-174.