Mistä löytyisi tietoa koulukirjastojen historiasta ? Tarvitsen tietoa opinnäytetyötä varten. Opiskelen informaatio- ja kirjastoalan ammattitutkintoa.

Kysytty

Mistä löytyisi tietoa koulukirjastojen historiasta ? Tarvitsen tietoa opinnäytetyötä varten. Opiskelen informaatio- ja kirjastoalan ammattitutkintoa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tietoa koulukirjastoista voit hakea monellakin tavalla:
* Oulun kaupunginkirjaston aineistotietokannasta kannattaa kokeilla hakua asiasanalla "koulukirjastot" tahi yhdistämällä sanat "koulu" ja "kirjastot". Tällä haulla saat parikymmentä viitettä. Kannattaa tutkia myös yleisemmin suomalaisiin kirjastohistoriaan liittyviä kirjoja, koulukirjastojen ja yleisten kirjastojen polut ovat kohdanneet useinkin.
* Kotimaisten lehtien artikkelitietokannasta Aleksista asiasanalla " koulukirjasto" kokeilemalla löytyy 57 viitettä. Aleksia voit käyttää Oulussa kaikissa kaupunginkirjaston toimipisteissä.
* Kansallisbibliografia Fennica antaa samalla haulla lähes 60 teosta.
* kotimaisten artikkeleiden viitetietokanta ARTO ja tieteellisten kirjastojen yhteisluettelo LINDA taas antavat kumpikin tulokseksi reilut 130 viitettä. Lindasta löytyy muutamia koulukirjastojen historiikkeja, joista voisi löytyä yleisempääkin asiaa, ja lähdeluettelothan niistä kannattaa tutkia tarkasti.

Aiheesta siis löytyy runsaastikin aineistoa. Erilaisilla rajauksilla, luokkahauilla ja asiasanayhdistelmillä voit tietenkin yrittää suppeampaakin tulosta, silloin vain saattaa hukkaantua joitakin hyödyllisiäkin viitteitä…
Suosittelisin melkein, että hakeutuisit oppilaitoksesi tai yleiseen kirjastoon, ja istuisit tekemään hakuja eri tietokannoista. Kokeilemalla ja viiteluetteloita selaamalla saat helpoimmin seulottua massasta ne ”helmet”.
Kirjaston henkilökunnalta kannattaa aina kysyä vinkkejä, jos tuntuu, että jokin haku ei onnistu.

Ja onnea opinnoillesi, olet tulossa hienolle alalle!