Mistä löytyisi tietoa Kallion kirkon seinämaalauksista? Kuka ne on tehnyt?

Kysytty

Mistä löytyisi tietoa Kallion kirkon seinämaalauksista? Kuka ne on tehnyt?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Veli Nurmisen teoksessa

Kallion kirkko. - Kirjaneliö, 1977

ei seinämaalauksista juurikaan löydy tietoa. Kirjasen lopussa on kuitenkin luettelo 'Kirkon rakentajista', jossa mainitaan koristemaalari Carl Slotten nimi. Carl Slotten (1878-1946) helsinkiläinen liike 'Carl Slotte Stuccattur & Måleriaffär' oli arkkitehti Lars Sonckin luottoyhteistyökumppani ja oli hieman varhemmin osallistunut myös Tampereen tuomiokirkon maalaus- ja koristelurakkaan. Tammisaarelaissyntyinen Slotte oli alkuaan työskennellyt Vuorion maalariliikkeessä. Myöhemmin hän oli täydentänyt taitojaan opiskelemalla Ruotsissa ja Italiassa ja oli koristetaiteen menetelmien johtava tuntija maassamme. Vuonna 1907 hän oli ilmoittanut hallitsevansa mm. seuraavat menetelmät: italialainen stukko, fresko, sekko, sgraffitto, lyijylasitus, lasietsaus ja marmorointi. Slotte ei välttämättä itse kuitenkaan maalannut kaikkea itse, vaan käytti apulaisia. Tampereen tuomiokirkossa olivat ainakin Johan Hjalmar Rautiainen (1879-1961), Arvid Johansson, Vilhard Kivistö ja Arvid Nurhonen (1884-1960) olleet hänen avustajiaan.
Kallion kirkon urakkaan on osallistunut (kenties edellä mainittujen ohella) myös Johan Hjalmar Rautiaisen veli Kalle (1889-1969 http://www.turuntaidemuseo.fi/kokoelmat/rautiainen/3185.shtml ).
Ainakin osa koristemaalauksista on arkkitehdin luonnostelemia.
Carl Slotten ja Hjalmar Rautiaisen (välillä peitossa ollut) työn jälki on nähtävissä myös Kallion kirkon läheisyydessä sijaitsevassa Suomen luterilaisen evankeliumiyhdistyksen omistamassa Pyhän sydämen kappelissa (http://vanhatsivut.sley.fi/html/fi/117759461905653453.html ).

Kallion kirkon muista taideteoksista mainittakoon tässä:

Krusifiksi ja alttarikohokuva: "Tulkaa minun tyköni, kaikki työtätekevät ja raskautetut, niin minä annan teille levon" (Hannes Autere).

Kolme kipsireliefiä (yksi pääeteisessä, kaksi urkulehterillä) alkuaan neliosaisesta teoksesta "Kotiinmeno: Ihmiskunnan tie synnistä sovitukseen ja kirkkauteen" (Sigrid af Forselles).

Tiedot Carl Slottesta ja hänen liikkeestään on otettu teoksesta

Kivinen, Paula
Tampereen tuomiokirkko. - WSOY, 1986

7 ääntä

Kommentit

Isoisäni taidemaalari August Alopaeus oli kertomansa mukaan ollut maalaamassa kirkon maalauksia.En tiedä sen tarkemmin ja onko niitä enää jäljellä?