Mistä löytyisi sanat runoon " 7 kynttilää", joka alkaa kaikkien esiintyjien osuudella "On tässä seitsemän kynttilää, näin pientä vaatimatonta, vaan halu…

Kysytty

Mistä löytyisi sanat runoon " 7 kynttilää", joka alkaa kaikkien esiintyjien osuudella "On tässä seitsemän kynttilää, näin pientä vaatimatonta, vaan halu meillä ois lämmittää..." Olen koulussa esittänyt runoa ja ollut Usko-kynttilä. Muiden osuuksien sanat puuttuvat!

Ja toinen kysymys: Löytyykö jostain kehtolaulu "Paavo-poika vaarinensa metsätietä kulki, kovin oli miettehissään, aivan suunsa sulki", laulussa on neljä säkeistöä. Sitä on minulle laulettu 1950-luvun alkupuolella. Kenen teksti? Kenen sävellys?

Vastaus

Vastattu

Seitsemän kynttilää sisältyy Helli Kaikkosen kirjaan Tähtien värilyhdyt y.m. esitystehtäviä lasten koulujuhliin (Kuva ja sana, 1955). Kuvaelman henkilöt ovat Rakkaus, Innostus, Rohkeus, Rauha, Usko, Toivo ja Ilo (valkopukuisia tyttöjä palavat kynttilät kädessä) sekä Viha (mustapukuinen olento).

Vaareineen metsätietä kulkeva Paavo-poika löytyy K. Hämäläisen runosta Paavon mietteet, sen toisesta säkeistöstä. Sävellys on J. N. Lahtisen. (https://www.kirjastot.fi/kysy/etsin-88-vuotiaan-aitini-puolesta?from=term/195555)

2 ääntä

Kommentit

Mikä runo on tämä? Pätkä on näin
Sen ristijalkaan kiinnitimme, ja kynttilöillä koristimme, ja latvaan kuusen kukkean nostimme tähden hohtavan.
OLISI KIVA TIETÄÄ JA KERTOO KAVERILLE MIKÄ RUNO TÄMÄ ON?