Mistä löytyisi kirjoja, joissa käsitellään oikeudenkäyntejä keskiajalla, joissa syytettynä on eläin/eläimiä? Löysin itse vain tämän kirjan: The Criminal…

Kysytty

Mistä löytyisi kirjoja, joissa käsitellään oikeudenkäyntejä keskiajalla, joissa syytettynä on eläin/eläimiä? Löysin itse vain tämän kirjan: The Criminal Prosecution and Capital Punishment of Animals (Edward Payson Evans, 1906). Olisiko aiheesta tietoa suomeksi?

Vastaus

Vastattu

Löytämäsi kirja on ilmestynyt suomeksi tänä vuonna:  Eläimet tuomiolla : eläinten oikeudenkäynnit ja kuolemantuomiot / E.P. Evans (2019). Aiheesta on tehty myös opinnäytetyö: Jumalista, demoneista tai kadonneen maailmanjärjestyksen etsinnästä eli keskiajan eläinoikeudenkäyntien historia / Annika Kiviharju (Helsingin yliopisto, Rikos- ja prosessioikeuden sekä oikeuden yleistieteiden laitos, 1999). Hannele Klemettilän Keskiajan julmuus -kirja käsittelee myös eläinten oikeudenkäyntejä. Alla kirjan esittelyä Lakimiesuutiset-lehdessä:

https://lakimiesuutiset.fi/pyveleit-ja-rikollisia-elimi/