Mistä löytyisi kirja riimukirjoituksesta? Esim. Riimuaakkoset. Entä onko olemassa kirjaa, jossa kerrotaan erilaisista salakirjoituksista ja niiden avaamisesta?…

Kysytty

Mistä löytyisi kirja riimukirjoituksesta? Esim. Riimuaakkoset. Entä onko olemassa kirjaa, jossa kerrotaan erilaisista salakirjoituksista ja niiden avaamisesta? ja kiitos edellisistä vastauksista.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Turun kaupunginkirjaston Vaski-tietokannasta http://borzoi.kirja.turku.fi/Intro?formid=find2&sesid=1208850732&ulang=… löytyy hakusanalla riimukirjoitus esimerkiksi seuraavat ruotsinkieliset kirjat, joissa on esitelty erilaisia riimuaakkosia:

Enoksen, Lars Magnar: Lilla boken om runor (2008)

Rask, Lars: Runläseboken (1990)

Suomenkielistä tietoa riimukirjoituksesta löytyy internetistä muun muassa Runebergistä riimuihin -verkkoresurssista http://www.jyu.fi/gammalsvenska/runkunskap.htm joka liittyy samannimiseen verkkokurssiin. Sivustolta löytyy myös riimuavain http://www.jyu.fi/gammalsvenska/tekstit/riimuavain.htm

Kannattaa ottaa huomioon, että riimuaakkosia on monenlaisia, ja niitä voi keksiä itsekin. Esimerkiksi kirjailija J. R. R. Tolkien esittelee omat riimuaakkosensa kirjassaan Hobitti eli sinne ja takaisin (1989).

Vaski-tietokannasta löytyy hakusanalla salakielet tai salakirjoitus esimerkiksi seuraavat salakirjoituksiin ja niiden avaamiseen liittyvät teokset:

Newton, David E.: Encyclopedia of cryptology (1997)

Singh, Simon: Koodikirja : salakirjoituksen historia muinaisesta egyptistä kvanttikryptografiaan (1999)