Mistä löytyisi kansallispukuja käsittelevää aineistoa?

Kysytty

mistä löytyisi kansallispukuja käsittelevää aineistoa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kuopion kaupunginkirjastosta löytyy useita kansallispukuja käsitteleviä teoksia. Monet kirjoista keskittyvät jonkin tietyn alueen kansallispukujen kuvaamiseen. Yleisteoksiakin kansallispuvuista löytyy, esim: Kansallispukuja kuvina (1987); Kaukonen, Toini-Inkeri: Suomalaiset kansanpuvut ja kansallispuvut (1985); Kurula, Mervi: Kansallispukuja Suomesta (2004); Lehikoinen, Leena-Liisa: Kansallispukuja Suomesta (1994); Sirelius, Uuno: Suomen kansallispukujen historia (1990); Swantz-Rydberg, Eva: Suomalaisia kansallispukuja ja saamelaisia kansanpukuja kuvina (1984).
Aleksi-lehtitietokannasta löytyy kansallispuvuista joitakin lehtiartikkeliviitteitä. Asiaa on käsitelty esim. Taito-lehdessä 1999: 6 (Wallin, Sirkka: "Pukeudutaan kansallispukuun: ihmeellisiä ovat ajatukset, joita kansallispuku herättää") sekä Taito-lehdessä 2000: 4 (Wallin, Sirkka: "Sukelletaan kansallispuvun saloihin!: monipuolisia ovat taidot, joita kansallispuvun tekeminen säilyttää"). Bibliophilos-lehdestä 1994: 1 löytyy Marja Liisa Väisäsen artikkeli "Vanhoja kansan- ja kansallispukukirjoja". Artikkelista saa hyviä kirjavinkkejä, jos on kiinnostunut kansallispukujen historiasta. Bibliophilos-lehti löytyy Kuopion kaupunginkirjaston kokoelmista.
Kansallispuvuista löytyy tietoa myös internetistä Suomen käsityön museon sivustolta www.kansallispuvut.fi