Mistä löytyisi "Juokse sinä humma" -laulun varhaisemmat sanat? Tuli hiljattain vastaan sekin tieto, että Tapio Rautavaaran kappale "Juokse sinä humma" perustuu…

Kysytty

Mistä löytyisi "Juokse sinä humma" -laulun varhaisemmat sanat?
Tuli hiljattain vastaan sekin tieto, että Tapio Rautavaaran kappale "Juokse sinä humma" perustuu kansanlauluun, mutta Rautavaara aika reippaalla kädellä muokkasi sanoja omaa versiotaan varten. Kiinnostaisi, mitkä nuo varhaisemmat kansanlaulun sanat on, josta tuo Rautavaaran versio on muokattu. Mitään en omalla googlailullani kuitenkaan netistä löytänyt, tuli vastaan pelkästään Rautavaaran versiota. Tiedättekö te, mistähän voisi löytää laulun varhaisempia sanoja, kai nekin sentään johonkin on ylös kirjoitettu?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lasse Erolan mukaan sanoituksen pohjana on ollut rekilaulu, joka sisältyy Erkki Ala-Könnin kokoamaan ”Härmän laulukirjaan”. Laulu on laulukirjassa nimellä ”Eihän se oo kumma : Kujanpään Kaappoo-kräätärin laulu”. Laulu alkaa: ”Eihän se oo kumma, kun poika on tumma”. Erolan mukaan Rautavaara muokkasi sanoitusta pitkään. Alkuperäisestä sanoituksesta on jäljellä hieman muunneltuna säe: ”Juokse sä humma, kun taivas on niin tumma, ja kotia on pitkänlainen matka.” Myös Pekka Nissilän mukaan Rautavaara ”keräsi ja muokkasi kansanperinnetekstiä pitkään”.

Nuotissa ”Karjalaisia kansanlauluja Rautjärveltä” on laulu ”Elon polun taittaja”, joka alkaa: ”Juokse sinä humma, kun taival on niin tumma ja varjot ne vierellä kulkee”. Laulun kertosäkeessä lauletaan: ”Hummani hei hummani hei”. Sävelmäkin on suunnilleen sama kuin Tapio Rautavaaran laulussa. Myös nuotissa ”Karjalaisia kansanlauluja Impilahdelta” on ”Jyri Kostjan rekilaulu”, jossa on vain yksi säkeistö: ”Juokse sinä humma, kun taivas on tumma ja kotia on pitkänlainen matka.” Lopuksi lauletaan: ”Noo poju!”

Muitakin versioita samasta rekilaulusta voi löytyä eri nimillä.

Lähteitä:

Erola, Lasse: Tapsa : Tapio Rautavaaran elämä (Helsinki-kirjat, 2012, s. 225-226)

Härmän laulukirja (koonnut Erkki Ala-Könni; uudistettu laitos; Härmä-Seura, [2016], s. 28)

Karjalaisia kansanlauluja Impilahdelta (toimittanut Simo Härkönen; Karjalaisen kulttuurin edistämissäätiö, 1967, s. 31)

Karjalaisia kansanlauluja Rautjärveltä (toimittanut Marja-Leena Helin-Strebel; Karjalaisen kulttuurin edistämissäätiö, 1988, s. 25)

Nissilä, Pekka: Tapio Rautavaaran kaikki levytykset 1946-1979 kirjassa Tapio Rautavaara - kulkurin taival (Warner Music Finland, 2008, s. 115)

11 ääntä

Kommentit

Tulee mieleen isä-vainaa joka joskus lauleskeli tätä surumielisellä äänellä. "Juokse sinä humma kun taivas on niin tumma ja kotia on pitkä matka. Hummani hei, hummani hei, huputiti hummani hei."