Mistä löytyisi eri koulutusalojen valintapistetaulukot?

Kysytty

Mistä löytyisi eri koulutusalojen valintapistetaulukot?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Eri koulutusalojen valintaperusteista ja valintapisteistä saa tietoa valintaoppaista: esim. Ammattikorkeakoulujen valintaoppaasta (2006) ja Yliopistojen valintaoppaasta (2006).
Mitään oppilaitosten yhteisiä pisteytystaulukoita ei ole, sillä pisteytys vaihtelee oppilaitoksesta ja opetusalasta riippuen. Mitään alinta pisterajaa, jolla pääsee opiskelemaan jotain tiettyä alaa ei voida esittää, koska opiskelijakiintiö valitaan pyrkijöiden tason mukaan. Pisteet lasketaan yleensä koulumenestyksen, valintakokeen ja työkokemuksen mukaan. Harkinnanvaraisessa valinnassa hakijat valitaan pelkän valintakokeen perusteella. Valintaoppaissa mainitaan harkinnanvaraista valintaa käyttävät oppilaitokset.
Valintaoppaita painetussa muodossa on kirjastoissa ja työvoimatoimistoissa, näitä löytyy myös internetistä:

http://www.oph.fi/koulutusoppaat/amkopas/fi/index.html

http://www.oph.fi/page.asp?path=1;441;3370;5167