Mistä löytäisin (virolaisen kansan)tarinan, jossa kerrotaan naisen metamorfoosista ilvekseksi?

Kysytty

Mistä löytäisin (virolaisen kansan)tarinan, jossa kerrotaan naisen metamorfoosista ilvekseksi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Valitettavasti en onnistunut löytämään viitettä tarinaan, jossa nainen muuttuisi ilvekseksi. Voisiko kyseessä olla susi? Aino Kallaksen pienoisromaani Sudenmorsian (useita painoksia, mm. Otava 2007 ja 2003)kertoo tällaisesta tapahtumasta, ja se perustuu vanhaan hiidenmaalaiseen tarinaan.

Virolaisista kansankertomuksista on julkaistu kokoelma nimeltä Tuulentekijä (Suomalaisen kirjallisuuden seura, 1989). Siihen sisältyvät muiden muassa tarinat nimeltä Ihmissuden ampuminen ja Ilves tappaa marjastajan.