Mistä löytäisin uusinta tietoa suomessa ja maailmalla tehdyistä, laululeikkejä ja musiikkileikkejä käsittelevistä tutkimuksista? Tietoa tarvitsen…

Kysytty

Mistä löytäisin uusinta tietoa suomessa ja maailmalla tehdyistä, laululeikkejä ja musiikkileikkejä käsittelevistä tutkimuksista?

Tietoa tarvitsen opinnäytetyöhöni. Olen yrittänyt etsiä tietoa erilaisista artikkelitietokannoista, kirjastoista ja internetistä, mutta hakutermeillä laululeikit/musiikkileikit ovat tulokset keskittyneet vain erilaisiin menetelmäkirjoihin ja tapaustutkimuksiin. Tarvitsisin nimenomaan yleistä tutkimustietoa. Lisäksi luulen, että laululeikeistä ei edes ole paljoa omaa tutkimustietoa, enkä tiedä miten löytäisin ne esim. musiikillisia menetelmiä käsittelevät tutkimukset joissa sivutaan myös laululeikkejä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tällaista tietoa ei tosiaan tunnu juuri löytyvän. Ehkä kannattaa laajentaa hakua ja etsiä esim. sanalla musiikkikasvatus. Silloin joutuu kyllä seulomaan löytämäänsä aika lailla. Tässä muutama toivottavasti hyödyllinen viite. Viimeisenä mainittu on luettavissa myös netitse. Voit lukea sitä yliopistokirjastojen Linda-tietokannan kautta (https://linda.linneanet.fi/cgi-bin/Pwebrecon.cgi?LANGUAGE=Finnish&DB=lo…) Lindaa voit käyttää yliopistojen, ammattikorkeakoulujen ja yleisten kirjastojen verkossa.

- Musiikkileikki varhaisiän musiikkikasvatuksessa / Pirjo Ruutiainen (pro gradu –työ, 2003)
- Musiikkikasvatus varhaiskasvatuksessa: lastentarhanopettajien käsityksiä päiväkodin musiikkikasvatuksesta / Katariina Korhonen (Kandidaatintyö, 2003)
- Shinichi Suzukin leikin, toiminnan ja kasvun filosofia : lahjakkuuskasvatusidea, -filosofia ja -päämäärät Shinichi Suzukin musiikkikasvatusajattelussa / Sari Helkala-Koivisto (pro gradu –työ, 2003)
- "...lapset on kuitenki, et ne ei oo niinku aikuiset..." : leikin olemuksen ymmärtäminen on musiikkikasvattajan avain lapsen maailmaan / Elina Kannosto (pro gradu –työ, 2005)