Mistä löytäisin tutkimustietoa suomalaisten opettajien arvoista?

Kysytty

Mistä löytäisin tutkimustietoa suomalaisten opettajien arvoista?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kannattaa käyttää esim. Linda-tietokantaa, joka on Suomen yliopistojen ja korkeakoulujen yhteistietokanta. Tietokantaa voit käyttää (tai pyytää virkailijoita käyttämään) vain kirjastossa.

Koska aineistoa on aihepiiristä kohtuullisen paljon tarjolla, kannattanee käyttää yhdistelmähakua ja kohdistaa haku asiasanoihin (jotka kuvailevat kirjan sisältöä). Hakusanat voivat olla "opettajat" ja "arvot".

Tulosten joukossa ovat mm.:

Marttinen, Pauliina: Arvojen ja etiikan pyörteissä : erityisopettajan arvot ja etiikka (opinnäyte, Lapin yliopisto, 2004)

Korhonen, Tuomas: Opettajat ja perheen murros : sukupuolen, iän, työkokemuksen ja työpaikkakunnan yhteys opettajien perhearvoihin (opinnäyte, Turun yliopisto, 2004)

Tenkula, Jukka: Erilaisena opettajana suomalaisessa peruskoulussa: 'tuntee tavallaan itsensä semmoseksi niinku vastarannan kiiskeksi' (opinnäyte, Oulun yliopisto, 2003)

Kuusela, Rami: Opettajan arvot (opinnäyte, Turun yliopisto, 2003)

Kuurme, Tiiu: Koulun sivistystehtävä ja oppilaan koulutodellisuus (väitösk., Oulun yliopisto, 2004)

Muita kuin opinnäytteitä ovat mm.:

Skinnari, Simo: Pedagoginen rakkaus : kasvattaja elämän tarkoituksen ja ihmisen arvoituksen äärellä (Jyväskylä : PS-kustannus, 2004)

Fjellström, Roger: Skolområdets etik : en studie i skolans fostran (Lund : Studentlitteratur, 2004)

Vuorikoski, Marjo: Opettajan vaiettu valta (Tampere : Vastapaino, 2003 )

Uusikylä, Kari: Vastatulia : inhimillisen kasvatuksen ja koulutuksen puolesta (Jyväskylä : PS-kustannus, 2003)

Kirjojen saatavuutta voit kysyä kirjastostasi. Kirjoja voi tilata myös kaukolainaksi muualta Suomesta.