Mistä löytäisin tietoa Tampereen kasvatusopillisesta käsityökurssista tai -koulusta (isoäitini kävi sen 1903) JA Tampereen kutoma- ja käsityökoulusta, josta…

Kysytty

Mistä löytäisin tietoa
Tampereen kasvatusopillisesta käsityökurssista tai -koulusta (isoäitini kävi sen 1903) JA
Tampereen kutoma- ja käsityökoulusta, josta löysin netistä kuvan vuodelta 1919?
Erityisesti kiinnostavia asioita:
Milloin ovat olleet toiminnassa?
Kuinka pitkät oppijaksot?
Toiminnan ylläpitäjä?
Löytääkö oppilasluetteloita mistään?

Pidän peukkuja.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Seikkaperäisin selvitys Tampereen kasvatusopillisesta käsityökoulusta löytyy Raija Nykäsen tutkielmasta Kaksi tamperelaista käsityökoulua : taiteilijat käsityökoulujen opettajina (Jyväskylän yliopisto, 1994). Tiiviimpi esitys samasta tutkimusaineistosta on julkaistu Tammerkoski-lehden numerossa 9-10/1994 - tämäkin otsikolla Kaksi tamperelaista käsityökoulua (s. 12-16).

Tampereen kasvatusopillisen käsityökoulun perusti Amalia Lindfelt (kesäkuusta 1907 Lindfelt-Lehtinen). Sen toiminta alkoi vuoden 1898 elo-syyskuussa järjestetystä kahden kuukauden pituisesta käsityökurssista. Samanlainen kurssi järjestettiin myös kahtena seuraavana syksynä. Vuonna 1900 kurssin kesto piteni kahdeksi ja puoleksi kuukaudeksi. Vuodesta 1901 alkaen kursseja järjestettiin kaksi vuodessa (keväällä ja syksyllä). Syksystä 1907 (jolloin Lindfelt-Lehtinen luopui vakituisesta toimestaan kansakoulunopettajana) koulun toiminnan lopettamiseen saakka ne olivat kolmen kuukauden mittaisia. Viimeinen kurssi järjestettiin keväällä 1916. Nykäsen tutkielman mukaan koulun oppilasluetteloita ei ole saatavissa Kansallisarkistosta eikä Tampereen kaupunginarkistosta, mutta Aamulehdessä on julkaistu muutama koulun kursseilta valmistuneiden oppilaiden nimiluettelo.

Tampereen kutoma- ja käsityökoulu perustettiin vuonna 1893 Tampereen kutomakouluna. Nimenmuutos tapahtui lokakuussa 1900, jolloin koulun uusi käsityöosasto aloitti toimintansa. (Tampereen kasvatusopillisen käsityökoulun perustaja Amalia Lindfelt opetti vuosina 1900-02 myös Tampereen kutoma- ja käsityökoulun käsityöosastolla.) Nykäsen mukaan Tampereen kutomakoulu oli Tampereen naisyhdistyksen perustama. Tarkkaa ajankohtaa sen toiminnan päättymisestä en onnistunut löytämään: Kerttu Jaakkolan historiikki Tampereen naisyhdistys 1890-1990 ei mainitse koulua lainkaan, ja Toivo Paatolan kirja 50 vuotta ammattiopetusta Tampereella : 1887-1937 toteaa vain, että se "vuosisadan vaihteessa parin vuosikymmenen ajan levitti käsityötaitoa paikkakunnalla".