Mistä löytäisin tietoa lastenhoidon historiasta suomessa?Esim. millaisia tarvikkeita käytettiin ennen....ja minkälaisia huonekaluja lastenhuoneissa oli?

Kysytty

Mistä löytäisin tietoa lastenhoidon historiasta suomessa?Esim. millaisia tarvikkeita käytettiin ennen....ja minkälaisia huonekaluja lastenhuoneissa oli?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ainakin pääkaupunkiseudun kirjastojen kokoelmista löytyy kaksi teosta jotka käsittelevät lastenhoidon historiaa Suomessa. Kysy seuraavia kirjoja lähikirjastostasi:
Välimäki, Anna-Leena; Lasten hoitopuu - lasten päivähoitojärjestelmä Suomessa 1800- ja 1900-luvulla. Suomen kuntaliitto, Helsinki, 1999 sekä
Hämäläinen-Forslund, Pirjo; Maammon marjat - entisaikain lasten elämää. Pirjo Hämäläinen-Forslund. WSOY, Porvoo, 1987. (Ainakin tässä teoksessa on kehdon, syöttötuolin ja vaunujen käytöstä Suomessa kappaleessa "Kehdossa, kainalossa ja sylissä")

Sinun kannattaisi tutustua ehkä myös teokseen: White, Colin; The world of the nursery. Herbert, London, 1984. Se käsittelee lastenhuoneiden sisustuksen historiaa yleensä. Kirja on melko harvinainen, ja pääkaupunkiseudulla sitä on saatavilla ainoastaan Kauniaisten kirjastosta. Muualla Suomessa mm. Lahdesta, Oulusta ja Tampereelta. Teoksen voi kaukolainata lähikirjastoosi.

Lisäksi lapsen ja lapsuuden historiaa, joissa voisi olla myös jotain lastenhoidon ja/tai -huoneiden historiasta:
Franck, Marketta; Lapsi 2000 - historiaa ja uskomuksia. Nukke- ja pukumuseo, Tampere, 2000.
Lindgren, Klaus; Lapsikronikka. Mannerheimin lastensuojeluliitto, [Helsinki], 2000.
Korkiakangas, Pirjo; Muistoista rakentuva lapsuus - agraarinen perintö lapsuuden työnteon ja leikkien muistelussa. Suomen muinaismuistoyhdistys, Helsinki, 1996.
Lehto, Marja-Liisa; Huwikaluja lapsille - vanhat suomalaiset lelut. Tammi, 1996.
sekä lasten kuvakirja: Rice, Chris; Entisaikojen lapset, Helsinki Media, 1996.