Mistä löytäisin tietoa kirjailijasta Mikael Ilves, joka on kirjoittanut kirjan Basti klinikkakissa?

Kysytty

Mistä löytäisin tietoa kirjailijasta Mikael Ilves, joka on kirjoittanut kirjan Basti klinikkakissa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Mikael Ilves on kirjan "Basti klinikkakissa" lisäksi kirjoittanut seuraavat kirjat "Eläinlääkäri puussa" (v. 1994), "Karvaisia kohtaloita" (v. 1995), "Eläinlääkäri liemessä" (1997), joka on myös olemassa äänikirjana.
Uusin kirja on "Basti klinikkakissa". Ammatiltaan Mikael Ilves on eläinlääkäri. "Eläinlääkäri liemessä" - kirjan etuliepeessä kerrotaan, että hän on vuosien varrella pitänyt useissa lehdissä hauskoja kysymys-ja vastauspalstoja. Vuonna 1994,jolloin Mikael Ilveksen kirja "Eläinlääkäri puussa" ilmestyi, hän kertoi itsestään Kirjakauppalehden numerossa 7/1994 s. 40 mm. seuraavaa:
"Haluatte tietää, kuka on eläinlääkäri Ilves? Tuotan teille pettymyksen. Minäkin haluaisin tietää, mutta minulla ei ole harmainta aavistusta oudon kulkijan alkuperästä. Minusta kuitenkin tuntuu, että hän omasta mielestään on eläinten oikeuksien esitaistelija, jonka kohtalon voimat ovat pukeneet haarniskaan ja tuupanneet taistelutantereelle. Kaiken lisäksi hän on suupaltti, joka kerta kerralta vastoin omaa tahtoaan sotkeutuu mitä ihmeellisimpiin elämäntilanteisiin. Aikojen alussa hän oli lannalle tuoksuva maalaiseläinlääkäri, mutta vaihtoi saappaat kauluspaitaan ja ryhtyi opettajaksi korkeakouluun. Eikä siinä kaikki, yksityisen pieneläinklinikan toivorikkaan parantajan urakaan ei ollut hänelle tarpeeksi. Kesken kaiken tuli pakko vaihtaa veitsi kynään ja sepitellä sekavia kirjoituksia ja pakinoita lehtiin ihmisparkojen luettaviksi ja vihdoin eläinlääkäri kiipesi puuhun ja totesi muuttuneensa kirjailijaksi. Ehdottomasti ilman syytä. --- Kirjassani vilahtava eläinlääkäri Mika Pulssi ei ole omakuvani. En ainakaan tunnusta sitä ääneen. Joitain yhteisiä piirteitä löytyy, sen myönnän. Viikset, pohjaton omahyväisyys ja alttius toistuviin kömmähdyksiin. Kaikesta huolimatta Mika Pulssi ei ole Mikael Ilves eikä ELÄINLÄÄKÄRI PUUSSA ole omaelämäkertateos. Se on paljon enemmän. Kirja on rakennettu maailman voimakkaimmista aineksista, todellisuuden ja mielikuvituksen sekoituksesta. Vain mielikuvitus saa jalat irtoamaan maasta ja jopa eläinlääkärin kapuamaan puuhun. ----"
Näin Mikael Ilves kertoo itsestään ja esikoiskirjastaan vuonna 1994. Sen jälkeen kirjailijanura on jatkunut. Hän on kirjoittanut tähän mennessä alussa luetellut neljä kirjaa.