Mistä löytäisin tietoa Helsingin alueella olevista vanhoista huviloista?

Kysytty

Mistä löytäisin tietoa Helsingin alueella olevista vanhoista huviloista?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Näyttää siltä, että ehkä lukuunottamatta kirjaa Helsingin seudun rakennuskulttuuri ja kulttuurimaisema, julk. Helsingin seutukaavaliitto 1986, Helsingistä ei nimenomaan huvilakirjaa ole tehty, kuten esim. Tampereelta, Turusta, Espoosta (Erkki Härö: Espoon rakennuskulttuuri ja kulttuurimaisema) ja Kauniaisista (Asuminen ennen ja nyt: Kauniaisten huvilakulttuuria).

Helsingissä on asiaa lähestyttävä kaupunginosittain, esim. Marjaniemen huvilayhdyskunta, kirj. Väinö E. Leino 1952; Lauttasaaren rakennettu ympäristö (julk. Lauttasaari-Seura 1983); Kulosaari - unelma paremmasta tulevaisuudesta, kirj. Laura Kolbe; Retki Vihermeilahdessa, kirj. Eeva Anero 1993; Elämää Vuosaaren Kallahdessa, kirj. Torolf Lassenius; Itä-Jollas : osayleiskaavan valmistelutyö, Helsingin kaupunkisuunnitteluviraston julkaisuja 1997:16; Marjaniemen rakentamisen vaiheita, Hgin kaupunkisuunnitteluviraston yleiskaavaosaston julkaisu 1988; Kalliolinna, kirj. Leo A. Pesonen (käsittelee huvilaa nro 16 Kaivopuistossa). Helsingin kaupungin historiateokseen kannattaa myös tutustua, viimeisessä osassa V:3 on asiahakemisto ja siinä asiasana huvilayhdyskunnat, joka viittaa osaan V:1.

Voit mennä Helsingin kaupunginkirjaston etusivulle (http://www.lib.hel.fi) > Kirjat ja muu aineisto > paina painiketta Helsinki > siirrä pallukka hiirellä klikkaamalla kohtaan asiasana tai luokka ja kirjoita hakulokeroon seuraava hakutermi: 929.11 tai 727.11 > paina painiketta HAE. Saat valtavan määrän viitteitä, jotka voit käydä läpi nopeammin asiakaspäätteellä kirjastossa.

Voit myös mennä Kaupunkisuunnitteluviraston sivuille josta näet yhteystiedot (http://www.hel.fi/sv) tai Kiinteistöviraston sivuille (http://www.kv.hel.fi). Helsingin kartanoista on kirja: Helsingin kartanoympäristöt, julk. Hgin kaupungin kiinteistöviraston metsä- ja maatalousosasto 1991, sekä tietysti kartanokohtaiset kirjat.