Mistä löytäisin suomenkielistä tietoa aiheesta kehitysvammaisten homoseksuaalisuus? Kun yritin etsiä aiheesta tietoa internetistä, löysin vain jotain sellaisia…

Kysytty

Mistä löytäisin suomenkielistä tietoa aiheesta kehitysvammaisten homoseksuaalisuus? Kun yritin etsiä aiheesta tietoa internetistä, löysin vain jotain sellaisia sivuja, joissa väitetään että homoseksuaalisuus on kehitysvamma. Haluaisin kuitenkin löytää tietoa nimenomaan aiheesta kehitysvammaisten homoseksuaalisuus.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomen kielellä on niukasti aineistoa aiheesta kehitysvammaisten homoseksuaalisuus. Kehitysvammaisten seksuaalisuutta ja/tai seksuaalikasvatusta käsittelevissä teoksissa homoseksuaalisuus käsitellään ylimalkaisesti mainiten. Teoksessa "Haaveita ja haluja : selkokielisiä tarinoita seksuaalisuudesta/Satu Hyttinen. Kehitysvammaliitto, 2009" on tarinat sekä nais- että miespareille. Teos on selkokielinen ja suunnattu erityisesti (vammaisille) nuorille.
Teoksessa "Sexuality and learning disabilities : A handbook /ed. by Michelle McCarthy and David Thompson. Pavilion, 2010" homoseksuaalisuutta on käsitelty lyhyesti. Teos on suunnattu erityisesti kehitysvammaisten parissa työskenteleville. Tieteellisiä artikkeleita aiheesta on julkaistu englanninkielisissä lehdissä. Lisätietoa esim. Kehitysvammaliiton kirjaston kirjastonhoitajalta, kirjasto@kvl.fi