Mistä löytäisin Ruotsin historiallisten sanoma- ja aikakausilehtien digitoidun verkkoaineiston?

Kysytty

Hei, mistä löytäisin Ruotsin historiallisten sanoma- ja aikakausilehtien digitoidun verkkoaineiston (oletettavasti sellainen Ruotsilla kuitenkin on)? Tarkoitus olisi lukea 1900-luvun alkupuolen aikakausilehtien painoksia. Suomesta vastaava sivusto löytyy digi.kansalliskirjasto.fi.

Kiitos vastauksesta jo etukäteen!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ruotsin kansalliskirjasto Kungliga biblioteket (KB) on digitoinut ruotsalaisia sanomalehtiä. Svenska dagstidningar -verkkoaineistossa on digitoitu Aftonbladet, Dagens industri, Dagens nyheter, Expressen och Svenska dagbladet kokonaan. Sen lisäksi on n. 400 sanomalehteä, joita on digitalisoitu osittain. Tällä hetkellä palvelusta löytyy 200 miljoonaa sivua. Tekijänoikeussyistä vapaasti käytössä sanomalehdet ovat silti vain vuoteen 1903 asti. https://www.kb.se/hitta-och-bestall/hitta-i-samlingarna/svenska-dagstidningar.html

Verkkopalveluun pääsee https://tidningar.kb.se/