Mistä löytäisin reseptin seokseen, jolla houkutellaan perhosia? Tai millainen resepti on kyseessä?

Kysytty

Mistä löytäisin reseptin seokseen, jolla houkutellaan perhosia?
Tai millainen resepti on kyseessä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Perhosten syöttipyynti perustuu siihen, että perhoset imevät mielellään luonnossa esiintyviä sokeripitoisia nesteitä. Nesteiden sisältämän sokerin alkaessa käydä alkoholiksi, muuttuvat ne houkutteleviksi. Syöttineste tehdään sekoittamalla marjamehuun, olueen tai viiniin fariinisokeria tai siirappia ja nokare hiivaa. Seoksen annetaan käydä muutama päivä lämpimässä. Syöttinesteen koostumus ja ikä vaikuttaa siihen, mitä lajeja se houkuttelee.

Lähde:
Jalas, Ilkka, perhostenkeräilijän opas, Otava 1992
Aarnio Hannu, Perhosia harrastamaan, Kirjayhtymä 1993

Tarkka syöttinesteresepti löytyy ainakin Ilkka Jalaksen kirjasta ja internetistä reseptejä voi etsiä hakusanoilla perhoset syöttineste/perhosten syöttineste. Tässä muutama linkki:
http://www.perhostutkijainseura.fi/sps_harrastus_menetelmat.html
http://arkisto.sll.fi/tiedotus/2001/Perhosbaari.html