Mistä löytäisin määrälliset arvot sanoille usein, joskus tai silloin tällöin ja harvoin vai onko niitä edes olemassa?

Kysytty

Mistä löytäisin määrälliset arvot sanoille usein, joskus tai silloin tällöin ja harvoin vai onko niitä edes olemassa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysymäsi sanat ovat suomen kielen adverbeja, jotka "ilmaisevat aikaa, paikkaa, tapaa syytä, määrää tai muuta seikkaa".(Leino, Pirkko:Suomen kielioppi).
Tarkempia merkityksiä katso Nykysuomen sanakirjasta.
Määrälliset arvot ovat subjektiivisia ja riippuvat tekijästä, kokijasta tai havainnoitsijasta.
Määrällisten arvojen merkitsemistä voi tutkia tilastotieteen oppikirjoista. Voidaan määrittää, paljonko aineistoa on keskimäärin tai mitä aineistossa on eniten ja sen suhteen mikä on usein, joskus, silloin tällöin tai harvoin.
Käytätkö kirjastoa useita kertoja viikossa/kuukaudessa/vuodessa on paremmin mitattava kysymys kuin käytätkö kirjastoa usein/silloin tällöin/joskus/harvoin.

5 ääntä

Kommentit

Vuonna 2018 päivitetyssä vastauksessa kehotetaan katsomaan ainoastaan Nykysuomen sanakirjasta. Se ilmestyi 1950-luvulla, ja uudemmat painokset ovat muuttamattomia kopioita. Tietolähteenä ei lainkaan mainita uudempia: Suomen kielen perussanakirja (1990-luvulta), Kielitoimiston sanakirja (painettuna 2012, päivitettynä netissä 2018).

Päivityspäivämäärät vuoden 2017 lopussa ja 2019 alussa saattavat olla virheellisiä, koska teknisen uudistuksen yhteydessä asennettu laskuri muutti päivityspäivämäärää sivukäyntien ja kommentointien mukaan. Vika on korjattu vuoden 2019 talvella.

Kommentti, päivitetty 4.12.2019
Joulukuussa 2004 annetussa ja mahdollisesti myöhemmin päivitetyssä vastauksessa kehotetaan katsomaan ainoastaan Nykysuomen sanakirjasta. Se ilmestyi 1950-luvulla, ja uudemmat painokset ovat muuttamattomia kopioita. Tietolähteenä ei mainita uudempaa Suomen kielen perussanakirjaa, joka ilmestyi 1990-luvulla (muuttamattomia laitoksia vuosisadan vaihteessa). Sen muokattu laitos Kielitoimiston sanakirja ilmestyi painettuna vuonna 2006, ja useista kirjastovastauksista näkyy että Kielitoimiston sanakirjan CD-ROM-versio oli monessa kirjastossa jo vuonna 2004.