Mistä löytäisin luentosarjan jazzmusiikin historiasta?

Kysytty

Mistä löytäisin luentosarjan jazzmusiikin historiasta. Taideyo:n avoimessa olisi ollut englanniksi. Haluaisin ryhmässä kuunnella myös soulia ym. ja vertailla eri tyylejä ja aikakausia.
Voiko netin kautta käydä jotain kursseja tai seurata ammattilaisten keskusteluja? Joitain taltiointeja Kirjasto 10:stä löytyikin. Onko tulossa lisää?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Helsingin avointen yliopistojen ja kansalaisopistojen tarjonnassa on todellakin tänä syksynä tarjolla vain englanninkielinen "Basics of the history of jazz" -luentosarja. Taideyliopiston avoimessa yliopistossa on kuitenkin järjestetty aiemmin (viimeksi keväällä 2018) "Populaarimusiikin historia" -kurssia, jonka aiheisiin kuuluu jazzin historia eri tyylisuuntauksineen, joten kannattaa tutkia ensi kevään kurssitarjontaa, kun se julkaistaan. Taideyliopiston avoimen yliopiston kurssitarjonta: http://avoinkampus.uniarts.fi/fi/kurssit

Pitkän linjan musiikkivaikuttaja Matti Laipio on viime vuosina puhunut jazzin historiasta maksuttomissa luentosarjoissa mm. Kirjasto 10:ssä ja Töölön kirjastossa, mutta aivan lähitulevaisuudessa ei ole tiedossa vastaavia tapahtumia. Välitin eteenpäin toiveen uusista jazzin historian luennoista. Laipion jazz-luentoja ei valitettavasti myöskään ole taltioitu, mutta Kirjasto 10:ssä vuonna 2017 järjestetty "Suklaasydän, tinakuoret – suomalainen jazziskelmä" -keskustelutilaisuus löytyy kokonaisuudessaan verkosta: https://www.youtube.com/watch?v=o0K1VeiOWYs

Musiikkiarkiston YouTube-kanavalta löytyy myös muita kiinnostavia haastattelu- ja keskustelutaltiointeja: https://www.youtube.com/channel/UCaTFnLfimy0rzt8p44n70bA/videos

Lisäksi Helmet-tunnuksilla on katsottavissa Naxos Video Library -verkkopalvelusta laaja (englanninkielinen) "The Story of Jazz" -dokumenttielokuva: https://helsinkilib.naxosvideolibrary.com/title/EuroArts5715

Suosittelen myös Helmet-kirjastojen Musiikkivalmentaja-palvelua, jonka kautta voi saada vinkkejä esimerkiksi jazzin kuunteluun ja opiskeluun musiikkikirjastojen ammattilaisilta. Tällä hetkellä musiikkivalmennusta on tarjolla ajanvarauksella Pasilan kirjastossa (tietopalvelu.pasila@hel.fi, p. 09 3108 5001) sekä Sellon kirjastossa Leppävaarassa (sellonkirjasto@espoo.fi, p. 09 8165 7615).