Mistä löytäisin lisää tietoa vanhasta pakanaperinteestä nimeltä Dricka jul? Löydän viittauksen siihen ainoastaan ylen uutisesta: https://yle.fi/aihe/artikkeli…

Kysytty

Mistä löytäisin lisää tietoa vanhasta pakanaperinteestä nimeltä Dricka jul? Löydän viittauksen siihen ainoastaan ylen uutisesta:

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2016/12/23/joulun-pimea-menneisyys

"Söderlund kertoo sen muistuttavan pakana-ajan skandinaavista "Dricka jul" -perinnettä, jota vietettiin nykyisen joulun välipäivien kohdalla. Silloin oli tapana juoda tajuttomuuteen asti ja sillä tavoin tehdä visiitti manalaan."

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ylen artikkelissa sanotaan: "Söderlund kertoo roomalaisten juhlineen Saturnaliaa niin sanottu vapauspipo päässä. Päähine kuulemma muistuttaa hieman tonttulakkia, mutta mallina on ilmeisesti ollut istukka ja tupsun tilalla on napanuoraa kuvaava narunpätkä. Pipo oli merkkinä uudelleen syntymisestä.

Saturnalia säilyi lopulta vielä melko pitkään Roomassa orjien juhlana. Kristittyjen juhliessa joulua, heidän orjansa viettivät Saturnaliaa.

Joulun juhlinnasta voi tunnistaa myös antiikin ajan Kreikan juhlaperinteitä. Muun muassa tiernapoika-näytelmän juuret löytyvät Kreikan Dionysia -juhlan näytelmäperinteestä, kertoo Söderlund." Saturnaliasta ja Dionysiasta kerrotaan wikipediassa. https://fi.wikipedia.org/wiki/Saturnalia ja https://fi.wikipedia.org/wiki/Dionysia Juhliin kuului karnevalistista roolien vaihtoa, viinin juontia, kulkueita ja eläinuhreja.

Kansanuutisten artikkelissa 25.12.2010 Risto Korhonen kertoo pohjolan pakanallisista juomatavoista. Hän viittaa Frans G. Bengtssonin kirjaan Orm punainen. KansanUutiset

Koska Suomi viikinkiaikaan oli vain osa Ruotsin metsästysmaita, ovat tavat varmaan olleet meillä melko samalaisia kuin muuallakin pohjolassa. Turun sanomien artikkelissa 16.2.2007 Irmeli Haapanen kertoo mitä kaikkea meille on periytynyt viikingeiltä. Turun sanomat

Rosalan viikinkikeskuksen sivustolta löytää lisätietoa Suomesta viikinkiaikaan. Rosala

Yle kertoo ruotsiksi joulujuomingeista. https://svenska.yle.fi/recept/2005/12/18/dricka-jul-i-vikingastil

Myös joissakin kirjoissa sivutaan Joulujuominkeja. Kaisu Vuolio:Suomalainen joulu kertoo sivulla 112 näin:"Oluenjuonti ei ole pelkästään suomalaisten tapa. Ruotsissa se on ollut joulun kaikkein vanhin perinne....Oluen juominen oli niin olennaista, että vanhimmat tiedot viikinkien jul- eli joulujuhlasta kertovat heidän [juoneen joulua]"

Jouko Hautalan toimittamassa Vanhat merkkipäivät kirjan mukaan Äännekoskella sanottiin: Juuvva jouluna pittää, lihat syyvvä laskijaessa. ja Posiolla: Viinaton joulu, leivätön juhannus.