Mistä löytäisin C.J. Schoultzin ottamia valokuvia Itä-Siperiasta? Valokuvataiteen museolle deponoidussa AFK:n kokoelmassa yhtäkään kuvaa ei ole merkitty C.J…

Kysytty

Mistä löytäisin C.J. Schoultzin ottamia valokuvia Itä-Siperiasta?

Valokuvataiteen museolle deponoidussa AFK:n kokoelmassa yhtäkään kuvaa ei ole merkitty C.J. Schoultzin nimiin, vaikka AFK:lta kysyessäni sanoivat schoutzin kuvien olevan Valokuvataiteen museosaa.. "On siis saattanut käydä niin, ettei hän ole lahjoittanut kuviaan yhdistyksen kokoelmaan, vaikka onkin osallistunut sen näyttelytoimintaan. Hänen kuviaan ei ole nähtävästi muissakaan kokoelmissamme."Valokuvataiteen museo kirjoitti

Kuka kuvasi -palvelun mukaan on hänen tuotantoaan, eli Museoviraston, Åbo Akademin kuvakokoelmien arkistoista

Näistä en kuitenkaan löytänyt kuvia Venäjältä.

Mistä siis Venäjällä kuvattuja kuvia voisi vielä etsiä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kannattaa ottaa yhteyttä Varsinais-Suomen maakuntamuseon valokuvakokoelmaan, vaikka se onkin keskittynyt Turun alueeseen.

https://www.turku.fi/kulttuuri-ja-liikunta/museo/kokoelmat/valokuvakokoelma

Siirtolaisinstituutti on koonnut ja julkaissut aineistoa suomalaisesta siirtolaisuudesta, siirtokunnista ja utopiayhteisöistä.

http://www.migrationinstitute.fi/

Lisäksi kannattaa etsiä käsiinsä WSOY:n vuonna 1925 julkaisema  Frithiof Henrik B. Laguksen teos: Amurinmaan retki : suomalainen kommunismin koe, jossa Schoultz on yksi tekijöistä. Jos kuvat ovat "oikeita", voi niistä tiedustella WSOY:ltä.

https://vaski.finna.fi/Search/Results?lookfor=Amurinmaan+retki+&type=AllFields

Googlata voi sanoilla Carl Johan Schoultz Vladivostok.