Mistä löytäisin Alli Nissisen runoja? Miten äniitä kannattaisi lähteä perkkaamaan? Vanhoissa lukukirjoissa niitä esimerkiksi on, mutta miten runojen jäljille…

Kysytty

Mistä löytäisin Alli Nissisen runoja? Miten äniitä kannattaisi lähteä perkkaamaan? Vanhoissa lukukirjoissa niitä esimerkiksi on, mutta miten runojen jäljille pääsisi parhaiten?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Alli Nissisen runoja on ainakin alla olevissa kirjoissa:

- Hopeakauha : valikoima satuja, kertomuksia ja runoja / Alli Nissinen (1938)
- Hämyhetkinä : joulukirja lapsille. 1, Runoja ja kertoelmia eri tekijöille / kertoelmat suom. A-a ; runot kirj. Immi Hellén ja Alli Nissinen (1898)
- Palleroisille iloksi: 1-5 / Alli Nissinen (1891, 1893, 1895, 1897, 1902)
- LASTEN TOVERINA / ALLI NISSINEN (1916)

Lisäksi yksittäisiä runoja on tosiaan mm. aapisissa ja koulujen lukukirjoissa, mm. näissä:

- Kultainen lukukirja / Martti Haavio, Aale Tynni, A. Hinkkanen
- Aapiskukko / Aarni Penttilä
- Hyvästi aapiskukko / Aarni Penttilä

Lukuisia Nissisen runoja on myös sävelletty lauluiksi: Suomen kansallisdiskografia Viola löytää 166 Nissisen runoon sävellettyä laulua, monet niistä tosin samoihin runoihin. Kirjoita Violan tekijähakuun Nissinen Alli, niin saat luettelon runoista ja teoksista tai levyistä. Viola löytyy täältä:

https://viola.linneanet.fi/vwebv/searchBasic?sk=fi_FI

Runojen lähteitä löytyy lisää vaikkapa Lastenkirjainstituutin tietokannan kautta:

http://prettylib.erikoiskirjastot.fi/snki/lastenjanuorten.htm

Luettelon Alli Nissisen teoksista saat Suomen kansallisbibliografia Fennican kautta:

https://fennica.linneanet.fi/vwebv/searchBasic?sk=fi_FI