Mistä löytäisi tiedon kustantajasta ja levikistä lehdelle UUDISTUVA KASVATUS- JA OPETUSTYÖ? Lehteä ilmestyi 15 vuosikertaa 1925-1939. Päätoimittaja ja lehden…

Kysytty

Mistä löytäisi tiedon kustantajasta ja levikistä lehdelle UUDISTUVA KASVATUS- JA OPETUSTYÖ? Lehteä ilmestyi 15 vuosikertaa 1925-1939. Päätoimittaja ja lehden taustahahmo oli tarkastaja, kouluneuvos Kaarlo K.Mäkinen. Lehteä on painettu Treella Työkansan kirjapainossa vk. 1-6 ja Maaseudun Sanomain kirjapainnossa vk. 7-9. Loput on painettu K. Aurasen Kirjapainossa Forssassa. Kaikki lehdet ovat minulla, mutta niissä ei mainita kustantajaa. Olisiko K.K.Mäkinen voinut kustantaa lehden tilaajamaksuilla ja vähäisillä ilmoitustuloilla? Entä se levikki?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hei!

Kaarlo K. Mäkisestä löytyy jonkin verran tietoa erilaisista matrikkeleista. Hän oli syntynyt Ähtärissä 10.1. 1864 ja kuoli Tammelassa 4.4. 1949. Hänen toimittamastaan lehdestä sen sijaan ei löydy levikkitietoa (tuohon aikaan sellaista ei välttämättä kerätty). Lehden kustantajaa ei mainita missään, ei edes Fennicassa (Suomen kansallisbibliografiassa), vaikka siellä normaalisti kustantaja ilmoitetaan. Kansakoulujen tarkastajamatrikkelista löytyy seuraava maininta: Toimitti perustamaansa aikakauslehteä, Uudistuva kasvatus- ja opetustyö, jossa seurasi uusia ulkomaisia ped. virtauksia, joita myös esitelmin ja ohjauksin levitti laajoihin opettajapiireihin. Seuraavista teoksista löytyy tietoja Kaarlo K. Mäkisestä ja ne ovat saatavilla Tampereen kaupunginkirjaston käsikirjasto-osastolla:
Jyväskylän seminaari 1863-1937, s. 533
Karttunen, M.O.: Kansakouluntarkastajat ja heidän seuraajansa, s. 49
Tammerkoski-lehti 1947, 9, s. 201