Mistä löytäisi kattavimman tietopaketin eri hyönteisten kaikista vaiheista (muodonvaihdoksen) kuvineen? toivoisin joko kirjaa tai esimerkiksi nettisivua…

Kysytty

Mistä löytäisi kattavimman tietopaketin eri hyönteisten kaikista vaiheista (muodonvaihdoksen) kuvineen?
toivoisin joko kirjaa tai esimerkiksi nettisivua. Tavallisissa luontokirjoissa ei yleensä ole kuvia esimerkiksi perhosten kohdalla toukista, munista tai koteloista, vaan vain aikuisesta perhosesta.

Vastaus

Vastattu

Valitettavasti oikeastaan mitään tutkimaani hyönteiskirjaa tai -verkkosivustoa ei voi pitää muodonvaihdoksen kuvauksen kannalta kattavana. Toukkien kuvia vielä jonkin verran voi kirjoista ja verkkosivuilta löytää, mutta munat ja kotelot ovatkin jo paljon haastavampaa etsittävää. Perhosten toukat lienevät työlään selvitystyön helpommasta päästä. Esimerkiksi Kimmo Silvosen ja kumppanien Suomen päivä- ja yöperhoset : maastokäsikirja (Bugbook, 2014) sisältää runsaasti toukkien kuvia. Yökkösten toukkien osalta voidaan puhua jo kattavuudesta: Matti Aholan kolmiosainen Pohjoisen Euroopan yökkösten toukat (KuvaSeppälä-yhtiöt, 2005-2011) sisältää kuvat yli 700 toukasta.

Internetin kotimaisista hyönteissivustoista kannattaa mainita Ötökkätieto, jossa on jonkin verran toukkakuvia ja joitain satunnaisia koteloita. Muistaa kannattaa myös Luonnontieteellisen keskusmuseon Suomen hyönteiset : lahkojen tunnistusopas, joka esittelee hyönteisten erilaiset toukkatyypit ja selvittää, millainen muodonvaihdos kullakin hyönteislahkolla on. Muuten hyvä LuontoPortti huomioi hyönteisistä harmillisesti vain perhoset. Toukkakuvia löytyy täältäkin jonkin verran, ei kuitenkaan läheskään kaikista esitellyistä lajeista.

Ikävä kyllä, edes alkeellisen kattavuuden saavuttaminen etsittäessä tietoa hyönteisten muodonvaihdoksesta kuvineen edellyttää perehtymistä useisiin lähteisiin