Mistä löydän vanhoja kansankaskuja "Miten tehdään poika"? Siis mitä loitsuja ennen vanhaan oli pojan saamiseksi. Siskoni menee naimisiin ja hänellä on kolme…

Kysytty

Mistä löydän vanhoja kansankaskuja "Miten tehdään poika"?
Siis mitä loitsuja ennen vanhaan oli pojan saamiseksi. Siskoni menee naimisiin ja hänellä on kolme tyttöä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Teoksessa Lykyn avain: 999 vanhaa taikaa ja uskomusta (SKS, 1991)löytyy kappaleen Lapsionni (s. 55-59) alta mm. "Kun halutaan poikalasta, niin tekijällä pitää olla karvalakki päässä ja kintaat kädessä. Vimpeli 1889" (s. 58). Samoin Marja Paasion teoksesta Pilvihin on piian nännit: kansan seksiperinnettä (1985) löytyy mm. lapsentekoa ja raskautta koskevia uskomuksia.