Mistä löydän tietoja Karjalan pakolaisten, evakkojen lähtö/sijoitus paikoista. Kyseessä siis oma sukuni. Myös samoilta alueilta lähtemään joutuneet…

Kysytty

Mistä löydän tietoja Karjalan pakolaisten, evakkojen lähtö/sijoitus paikoista. Kyseessä siis oma sukuni. Myös samoilta alueilta lähtemään joutuneet kiinnostavat, yritän selvittää josko nykyisellä asuin paikkakunnasta löytyisi vanhan isäni "tunnettuja" yritän hänelle löytää

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Luovutettu Karjala -sivustolta löytyy tietoa karjalaisten evakkojen sijoittumisesta:

https://www.luovutettukarjala.fi/kartat/sijoituskartta.htm

Yksityiskohtaista tietoa lähtökunnittain löytyy Leo Paukkusen kirjasta Siirtokarjalaiset nyky-Suomessa (1989). Kirja on lainattavissa Vaski-kirjastoista Turun ja Salon pääkirjastoista. Kirjan saa varaamalla myös muihin Vaski-kirjastoihin:

https://vaski.finna.fi/Search/Results?lookfor=siirtokarjalaiset+nyky-su…

6 ääntä

Kommentit

On arvokasta saada vastauksia. Olen tekemässä kirjaa koivistolaisesta isoäidistäni, joka lähti sieltä 2 kertaa. Itse kysyn nyt seuraavaa: Minulla on pari kuvaakirjoista (en ole merkinnyt tarkemmin), joissa 21.4.1941 lastataan evakkoja proomuun ja toisessa 23.4.1941 evakkoja paljon Saimaan höyrylaivassa. Mistä tässä on kyse, kun ei sovi ajallisesti varsinaiseen evakkojen lähtöön. Olivatko ns. tasaussiirrot tällaisia, joissa oli paljon evakkoja? Ei vaikuttaisi sekään oikealta. Kiitän vastauksesta.

Onko tietoa asutustilojen maakauposta. Minulla on mielikuva että vanhemmilleni tarjottiin eri paikkaa, mutta he ovat ostaneet ensimmäisen tilan. Siitä ei ole tietoja. Seuraavasta minulla on kauppakirjakin.

Mistä löytää kauppakirjoja Heinjoella tehdyistä tilakaupoista ennen sotia?
Mistä löytää mitä maksettu sodassa menetetyistä tiloista?