Mistä löydän tietoa Kuopiossa toimineista kirjakaupoista 1930-1940-luvuilla?

Kysytty

Mistä löydän tietoa Kuopiossa toimineista kirjakaupoista 1930-1940-luvuilla?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vuonna 1958 julkaistun Artturi Virtasen Suomen kirjakaupan ja kustannustoiminnan vaiheita -kirjan mukaan Kuopiossa toimi tuolloin seuraavat kirjakaupat:

- P. Ashanin vuonna 1847 perustama kirjakauppa P. Aschan & Co, joka useiden omistajavaihdosten kautta oli libristi Selim Kastegrenin omistuksessa vuoteen 1934 asti, ja seuraavasta vuodesta alkaen siirtyi opettajien yhtymälle Kallan Kirjakauppa Oy:lle.
- Vuonna 1882 perustivat U. V. Telen ja B. Granit kirjakaupan toiminimellä U.V. Telen & Co. Myöhempiä omistajia oli useita. Vuonna 1930 osakkaaksi ja myöhemmin pääosakkaaksi tuli Armas Salla, ja kirjakaupan nimeksi Savolan Kirjakauppa Oy.
- Vuonna 1924 Ida Pelander perusti kirjakaupan toiminimellä Uusi paperi- ja Lähetyskirjakauppa.
- Vuonna 1925 Kaarlo Järvinen perusti kirjakaupan toiminimellä Kuopion Kirja- ja Paperikauppa.
- Ainakin kirjan julkistamisen aikaan, 1950-luvulla, Kuopiossa toimivat lisäksi Niiralan kirjakauppa (omistajat Linea ja Arvo Toivanen) ja Koulurinteen kirjakauppa (omistajat Kolehmainen ja Kumpp.) Näiden kauppojen perustamisvuosista ei löytynyt tietoa.

Virtasen kirja löytyy mm. Porin, Nakkilan ja Rauman kirjastoista:

https://www.satakirjastot.fi/web/arena/results?p_auth=lFJ1J9eU&p_p_id=c…

Savolan kirjakaupasta on tehty historiikki, joka on ainakin Kuopion kaupunginkirjaston kokoelmissa:

https://kuopio.finna.fi/Record/kuopio.105987