Mistä löydän tietoa kirjastokortin historiasta ja nykyisestä Turun kaupunginkirjaston kortin ulkoasusta? Opiskelen ens. vuotta kirjastoalaa.Teen erittäin…

Kysytty

Mistä löydän tietoa kirjastokortin historiasta ja nykyisestä Turun kaupunginkirjaston kortin ulkoasusta?
Opiskelen ens. vuotta kirjastoalaa.Teen erittäin pienimuotoista esitelmää jostakin alaani liittyvästä ruotsin kielellä. Kirjastokortista ei löydy kirjoitettua materiaalia mutta varmasti joku jossain tietää jotain...

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjastokortin historiasta yleensä löytyy tietoa esim. Helle Kannilan Kirjastonhoidon oppaasta ( 7.p.1966)
artikkelista "Lainaustavat" (ss. 153-167) tai Kirjastonhoidon käsikirjasta (1977) luvusta "Lainaajankortti" (ss. 357-358).
Turun kaupunginkirjaston nykyisen kortin ulkoasun suunnittelusta järjestettiin kutsukilpailu joukolle turkulaisia taidegraafikoita 1993. Kilpailuun kutsuttiin Jaana Hytönen, Juha Joro, Ulla-Maija Kallinen, Mauno Kalliomäki, Kimmo Ojaniemi, Veronica Ringbom ja Hannu Hämäläinen, joka ei kuitenkaan osallistunut.
Palkintolauktakunnan muodostivat museonjohtaja Päivi Kiiski, fil.lis. Lars Saari ja kirjastotoimenjohtaja Keijo Perälä. Lautakunta katsoi Mauno Kalliomäen ja Juha Joron työt tarkoitukseen sopivimmiksi ja palkitsi heidät molemmat, Kalliomäen työn 15.000 mk:lla ja Joron työn 10.000 mk:lla. Molempien töiden pohjalta päätettiin valmistaa uudet kirjastokortit. Kilpailun tulokset julkistettiin 30.8. pidetyssä tiedotustilaisuudessa. Uudet kirjastokortit otettiin käyttöön Pallas-lainausjärjestelmän käyttöönoton
yhteydessä joulukuun alussa 1993.
V. 1996 otettiin käyttöön kolmanneksi rinnakkaiseksi kirjastokortiksi Mauri Kunnaksen Koirien kalevala -aiheinen kortti.