Mistä löydän tietoa jännityskirjallisuuden yleisimmistä aiheista?

Kysytty

Mistä löydän tietoa jännityskirjallisuuden yleisimmistä aiheista?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ari Haasion kirjassa Ulkomaisia dekkariklassikoita 1. kerrotaan, että Christie kuuluu englantilaisen salapoliisikirjallisuuden whodunit -koulukuntaan, jolle on tyypillistä keskittyä rikoksen tekijän selvittämiseen. Kirjassa on artikkeli, joka käsittelee Agatha Christien tuotantoa.

Kai Ekholmin ja Jukka Parkkisen teoksessa Pidättekö dekkareista on artikkeli Mitä Agatha tiesi? -Lajit ja rakenteet ja siinä esitetään sivuilla 93-95 ruotsalaisen dekkariteoreetikon Jan Brobergin jaottelu, jossa jännityskirjallisuus jaetaan kuuteen ryhmään. Artikkelissa kuvataan myös esimerkkejä näistä eri lajeista, joukossa myös Agatha Christien kirjoja.

Dekkaritietokannasta löytyy kaunokikrjallisuuden asiasanaston Kaunokin mukainen jännityskirjallisuuden jaottelu alalajeihin. Se on osoitteessa
http://web2.jns.fi/dekkarit/tietokanta.html

Verkkohakuteos Wikipediassa on artikkeli, jossa vertaillaan ns. kultakauden dekkarin, johon Christienkin tuotanto kuuluu, ja amerikkalaisen kovaksikeitetyn dekkarin eroja. Osoite on
http://fi.wikipedia.org/wiki/Rikoskirjallisuus

Julian Symonsin kirjassa Murha, murha: salapoliisikertomuksesta rikosromaaniin, 1986
käsitellään laajasti rikoskirjallisuutta.Teoksen prologissa pohditaan myös lajimäärittelyä.

Kirjassa Dekkarisankarit: kuka kukin on, 2006 on sivuilla 11-14 alan sanastoa, jossa on mainittu myös muutamia dekkarin lajityyppejä.

Agatha Christien elämästä ja tuotannosta on tietoa kirjoissa Agathan vuosisata, 1990, Jared Caden kirjoittamassa Agatha Christie katoaa, 2006 sekä Christien omaelämäkerrassa Vanha hyvä aikani, 1978.

Kai Ekholmin ja Jukka Parkkisen teoksessa Pidättekö dekkareista on myös paljon tietoa Agatha Christien tuotanosta.