Mistä löydän tietoa Aulankojärven ympäristön muinaisesta asutuksesta yms. historiallista tietoa alueesta?

Kysytty

Mistä löydän tietoa Aulankojärven ympäristön muinaisesta asutuksesta yms. historiallista tietoa alueesta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tarkoittanet muinaisella asutuksella esihistoriallisen ajan asustushistoriaa. Aulangonjärven rannoilta ei ole löytynyt jäänteitä esihistoriallisen ajan asuinpaikoista. Vanajaveden laakson selvityksissä mainitaan Aulangonjärven puoleiselta rannalta vain Aulangonlinna, muinaislinna, joka on ollut osa Hämeen linnavuoriketjua. Aulangonvuoren lakialueelta on löydetty jälkiä tulisijoista ja mahdollisista rakennusten pohjista.

Aulangonlinnan ja Vanajaveden väliseltä alueelta, entisen Luhtialan kylän alueelta, on sen sijaan löytynyt jäänteitä esihistoriallisesta asutuksesta. Aulangon ratsutallin kohdalla on ollut esim. rautakautinen asuinpaikka ja Katajiston piha-alueella rautakautinen kalmisto. Lahistöllä on paljon muitakin esihistoriallisen ajan asuinpaikkoja, mm. Kirstulassa ja Varikonniemessä.

Lisää tietoa esihistoriallisen ajan asutushistoriasta Hämeenlinnan seudulla löydät mm. seuraavista teoksista:
Vanajaveden laakson maisema, esihistoria, rakennettu kulttuuriympäristö ja luonto. Hämeen ympäristökeskus, 2001.
Seppälä, S.: Vanajaveden laakson perusselvitykset. Hämeen ympäristökeskus, 2001.
Kanta-Hämeen muinaisjäännökset. Kanta-Hämeen seutukaavaliitto, 1988.
Huurre, Matti: Rautakautinen asutus Hämeenlinnan seudulla. Teoksessa Arx Tavastica 4. 1975.
Vanajan historia 1 / toim.: Y. S. Koskimies ja Pekka Lampinen, 1976.
Hämeen historia 1 : Esihistoria ja keskiaika, 1955.
Salokannel, Akseli: Vanajan kirja 1-2, 1955-1956.
Hämeenlinnan kaupungin historia 1 / Julius Ailio, 1917.
Teosten saatavuustiedot: http://hameenlinna.kirjas.to/