Mistä löydän sadun puhuvista autoista( kilpa-auto, rättisitikka,kuorma-auto) jotka keskustelevat kuinka joutuivat romuttamolle. Kaikki olivat olleet kolarissa…

Kysytty

Mistä löydän sadun puhuvista autoista( kilpa-auto, rättisitikka,kuorma-auto) jotka keskustelevat kuinka joutuivat romuttamolle. Kaikki olivat olleet kolarissa. Luin satua n. 40-vuotta sitten siskonpojalle mutta en yhtään muista oliko kyseessä satukirja vai jokin vanha koulukirja. Satu oli hänen lempisatunsa ja haluaisin löytää sen hänelle lahjaksi:)

Vastaus

Vastattu

Varsin lähelle etsittyä osuu Mika Waltarin Satu kilpa-ajovaunusta ja kuorma-autosta, joka ilmestyi ensimmäisen kerran vuonna 1929 Waltarin satukokoelmassa Dshinnistanin prinssi. Siinä Ford-mallinen kuorma-auto ja komea kilpa-ajoauto kertovat korjaamolla toisilleen, miten ne sinne päätyivät. Kielellisesti uusittuna satu oli myöhemmin mukana alakoulun lukukirjoissa (mm. Urho Somerkiven Lasten viides lukukirja ja Aikamme lukukirja. 3) nimellä Satu kilpa-autosta ja kuorma-autosta, varustettuna maininnalla "Mika Waltarin mukaan". Kolmatta osapuolta tässä autojen keskustelussa ei kuitenkaan ole. Varsinkin rättisitikan mukaan saaminen olisi edellyttänyt Waltarilta sangen huomattavia satusedän taitoja: Citroën 2CV:n valmistus aloitettiin nimittäin vasta parikymmentä vuotta sadun kirjoittamisen jälkeen.

Mielenkiintoista kyllä, on olemassa kovasti Waltarin tarinaa muistuttava kolmen auton keskusteluun perustuva – ja vieläpä romuttamolle sijoittuva – satu, jossa on mukana rättisitikka: tanskalaisen Thøger Birkelandin Volkkari, Sitikka ja Mersu. Tämän tarinan kolaroidut kulkupelit ovat kuitenkin kaikki henkilöautoja, ja kaiken päälle päätteeksi kirja vasta vuonna 1991 ilmestyneenä on auttamatta liian uusi 40 vuotta sitten satuiässä olleelle luetuksi.

2 ääntä

Kommentit

Kiitos nopeasta vastauksesta ja hyvästä perusteellisesta tiedonhausta! Satu löytyi nyt helposti. Satu oli todennäköisesti juuri oppikirjassa: Aikamme lukukirja. 3. Kiitokset vielä kerran!