Mistä löydän runon Vapaus tai Kapina; jälkimm. kertoo ludejoukosta, joka pyrkii vapauteen, mutta huonosti käy. "Urosluteen, mieli paloi vapauteen..." Jotenkin…

Kysytty

Mistä löydän runon Vapaus tai Kapina; jälkimm. kertoo ludejoukosta, joka pyrkii vapauteen, mutta huonosti käy. "Urosluteen, mieli paloi vapauteen..." Jotenkin noin. Esitys juhlassa. Ludejutulla on melko tunnettu tekijä. Toinen, jota etsin on Marin reumatismi, aika vanha, ehkä 60 v.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Luteesta kertova runo on Lauri Viidan ja nimeltään Kapina. Se löytyy runokokoelmasta Betonimylläri. Marin reumatismi nimi lienee Reumatismi, tekijäksi on ehkä Aarre Saarnio. Valitettavasti sitä ei löytynyt painetusta lähteestä.

4 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Tervehdys Kankaanpään kirjastosta. On aivan pakko täydentää tietoja vielä vuonna 2015, sillä oma asiakkaamme kysyi äskettäin samaa Reumatismi-runoa. Runo löytyy Hertta Tynkkysen runokirjasta "Mikä kauneinta on".

Löysin isäni papereista Aarre Saarnion kirjoittaman runon Reumatismi. Hauska tarina Marin yrityksistä parantua reumatismista. Kuulin isäni esittävän tätä runoa ainakin kerran joskus 1960-luvulla. Saarnio on ollut mahdollisti isäni fysiikanopettaja 1930-luvun alussa Ikaalisissa. Myöhemmin hän oli opettajana Forssassa. Sinä aikana perheemme asui siellä joitakin vuosia. Google tiesi kertoa Saarniosta jotain. Tarvittaessa voin lähettää kopion ruosta tekstistä.