Mistä löydän runon josta muistan vain pari kohtaa ja sisällön hatarasti. Runossa poika menee kosimaan tyttöä,joka ivaa poikaa ja sanoo: " Tuo sydän äitis mun…

Kysytty

Mistä löydän runon josta muistan vain pari kohtaa ja sisällön hatarasti. Runossa poika menee kosimaan tyttöä,joka ivaa poikaa ja sanoo: " Tuo sydän äitis mun koirallein" (niin suostun pyyntöösi). Runo jatkui jotekin: "meni poika ja äitinsä tappoi hän ja sydämmen otti sykkivän se kädessä riensi hän tytön luo mut matkalla hän kompastui. Sydän tomussa tien vaikeroi: "Rakas poikani ei kai sinuun vai sattunut"
Muistelen, että runon nimi olisi ollut: Äidin rakkaus.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseessä on Jean Richepinin runo Ballaadi, jonka on vapaasti mukaellen suomentanut Uuno Kailas. Runon voi lukea Kailaan runokokoelmasta Uni ja kuolema (1931, s. 136). Runo sisältyy myös teokseen Uuno Kailas: Runot 1922 - 1931 (s. 381).

Runo alkaa riveillä Kosi tyttöä köyhä poika, / vaan ei häntä se tyttö tahtonutkaan.

https://digi.kansalliskirjasto.fi/teos/binding/1906932?page=1

https://fi.wikipedia.org/wiki/Jean_Richepin