Mistä löydän ohjeita murteen käytöstä opetustilanteissa, saako opettaja käyttää murretta?

Kysytty

Mistä löydän ohjeita murteen käytöstä opetustilanteissa, saako opettaja käyttää murretta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kotimaisten kielten tutkimuskeskus http://www.kotus.fi/ julkaisee kielenhuollon tiedotuslehti Kielikelloa, jota seuraamalla säilyttää kosketuksen alati kehittyvään ja muuttuvaan nykykieleen. Lehden saatavuuden voi tarkistaa aineistohaku HelMetistä http://www.helmet.fi/. Kielikellon numerossa 4/2002 on Suomen kielen lautakunnan puheenjohtajan professori Harri Mantilan artikkeli Kielenhuollon uudet haasteet, jossa hän kirjoittaa seuraavasti: "Kielikäsityksemme on muuttunut viime vuosina yksilön vapautta suosivaan suuntaan. Oma murre on osa jokaisen identiteettiä ja sellaisena tärkeä. Sitä voi myös käyttää sekä julkisessa puheessa että kirjoituksessa, jos tilanne siihen sopii. Tämä ei saa kuitenkaan vaarantaa kaikille yhteisen yleiskielen asemaa, joka on koulutuksen, toimivan tiedonvälityksen ja demokraattisesti toimivan hallinnon perusta. Tässäkin tarvitaan valpasta kielitietoisuutta."

1 ääntä

Kommentit

Jos opettaja tai luennoija käyttää murretta esityksessä, jonka sisältö ei koske kyseistä murrealuetta, kuulijan huomio voi kohdistua murresanoihin - ja sisältö menee ohi korvien. Kokemusta on, viimeksi kun tamperelainen asiantuntija esitelmöi Helsingin Pasilassa työelämän psykologiasta ja heitteli yleiskielisen esityksen sekaan manselaisuuksia.