Mistä löydän kirjallisuutta koskien "neuvontaa" (opastamista, tiedon levittämistä)? Millä eri tavoilla/keinoilla voi jakaa neuvoja (esim. sosiaalinen media,…

Kysytty

Mistä löydän kirjallisuutta koskien "neuvontaa" (opastamista, tiedon levittämistä)?
Millä eri tavoilla/keinoilla voi jakaa neuvoja (esim. sosiaalinen media, opas, puhelinneuvonta, jne.)?
Millaista on hyvä/toimiva neuvonta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Voit tutkailla aihetta aluksi ihan vaan Helmet-haun avulla.
Aihe neuvonta löytää jo monenmoista.
esimerkiksi Jussi Onnismaan teokset:Ohjaus ja neuvontatyö sekä Ohjaus ammattina ja tieteenalana 1 ja 2.
Myös Sanna Vehviläisen teos ohjaus vuorovaikutuksena, kuulostaa kiinnostavalta.

Neuvontaa voi olla todella monissa muodoissa. Luettelitkin jo tuossa yllä monia. Myös kasvokkain tapahtuva neuvonta ja kädestä pitäen opastus kuuluvat ohjaukseen.

Hyvän ja toimivan neuvonnan määritelmää voit miettiä noiden kirjojen perusteella. Omat kokemukset hyvästä (ja varsinkin huonosta) neuvonnasta voivat toimia jonkinmoisina tienviittoina.