Mistä löydän ajankohtaista tietoa sanomalehtien kustantamisesta ja jakelusta.

Kysytty

Mistä löydän ajankohtaista tietoa sanomalehtien kustantamisesta ja jakelusta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Et määritellyt tarkemmin tarvitsetko tietoa sanomalehtien kustantamisesta ja jakelusta Suomessa vai myös muualla maailmassa. Nämä hakutulokset ovat Suomen näkökulmasta. Jos tarvitset tietoa myös muista maista, ota yhteyttä oppilaitoksesi kirjastoon tai Seinäjoen kaupunginkirjastoon.

Joitakin tilastoja sanomalehtien kustantamisesta ja jakelusta löytyy teoksesta Joukkoviestimet 2000. Kirjasta Lehti luukussa? löytyy tietoa sanomalehtien jakelusta (valitettavasti vuodelta 1989), samoin kuin Asta Bäckin teoksesta, Sanomalehtien jakelujärjestelmien tehostamismahdollisuudet :tutkimusraportti (1993)

Uudempaa tietoa löytyy lehtiartikkeleista:
Bäck: Sanomalehtien jakelupiirit tietokoneelle, Suomen lehdistö 2/96
Ylinen: Digitaalinen jakokirja siintää jo silmissä: tiedonsiirtoa jakajille tehostettava, Suomen lehdistö 3/97
Ylinen: Varhaisjakelu haasteiden edessä - kulut kuriin, palvelu paremmaksi, Suomen lehdistö 2/97
Ylinen: Rautakirja lopetti irtonumeroiden ulosviennin : ulkomaiset agentit tilalle, Suomen lehdistö 4/98
Kiviluoto: Aitoa kilpailua kaivataan jakelumarkkinoilla : vaihtoehtoisilla jakeluvirityksillä säästöihin, Suomen lehdistö 5/99

Holtari: Suvut pakenevat mediapelistä (TE-analyysi), Talouselämä 19/01
Mikkonen: Sanomalehti on raju raakki, Talouselämä 21/00
Kananen: Lehdistön vakaa talous on lukijan etu, Tiedonjyvä : Jyväskylän yliopiston tiedotuslehti 3/96
Kurki: Uusi osaamiskeskus : Alpress hioo levikkimyyntiään, Suomen lehdistö 4/01
Lyytinen: Pienet jäävät jalkoihin : Suomen sanomalehdistö on jakautumassa kolmeen leiriin. Onko niiden ulkopuolella enää elintilaa? Helsingin sanomat 15.8.1999

Yleistä tietoa sanomalehdistä ja myös niiden kustantamisesta löytyy internetistä mm. Suomen journalistiliitoon sivuilta http://www.journalistiliitto.fi/
ja Sanomalehtien liiton sivuilta http://www.sanomalehdet.fi/fi/index.shtml
Tietoa mm. kustantajista löytyy osoitteesta http://www.medialinnakkeet.com/